TENINT EN COMPTE LA VOSTRA RESPOSTA 123
Bones, sóc la noia que os va escriure sobre el tema de la llet de vaca.
No tinc cap obsessió amb el menjar sa, solament vaig escriure en calent perquè no podia entendre com podieu dir que era saludable la llet de vaca, i per això vaig escriure d'aquella manera. (solament sóc vegana)
Al gra, he vist que heu dit que per nosaltres és sa consumir llet perquè el nostre os està acostumat i ho ha normalitzat ja que els nostres avantpassats van alimentar-se a base de llet.
El cas es que no és del tot correcte ja que som l'única espècie que consumeix llet després dels mesos de lactància, i a més d'un altre espècie, creieu que és correcte?
A part de les hormones que hi porten (vosaltres dieu que no, però creieu que la indústria làctica deixaria que sortíssin a la llum aquests estudis??, pels diners que promou aquesta indústria, em refereixo.), les vaques són explotades i això comporta diversos factors negatius...
Podrieu penjar un article sobre el veganisme, ja que és algo important i no és reconegut positivament...
Gràcies, i sento si no he sigut respectuosa en l'anterior consulta.
Espero la vostra resposta.
Mònica Fernández

Hola novament!
M'alegra saber que estàs molt bé i que l'alimentació no s'ha convertit en un problema per a tu. Ara em quedo més tranquil·la ;)
Com a vegana entenc la teva actitud protectora per el veganisme i espero que entenguis que els nostres consells no signifiquen menysprear o criticar el veganisme. Volem donar pautes generals i informació contrastada, basada en evidència rigorosa i actualitzada, per a que cadascú lliurement pugui escollir amb saviesa com i què vol menjar. Només l'1% - 1,5% de la població espanyola és vegetariana o vegana, per això els nostres consells es centren poc en aquesta opció. Concretament fem difusió de la nostra alimentació tradicional: la piràmide alimentària http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/piramide_alimentacio_saludable/
" style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
Efectivament, una dieta és perjudicial per la salut si està malament planificada ja sigui vegana, vegetariana o omnívora.
A  més, una alimentació vegana, com també la vegetariana o omnívora, s'ha de basar en fruites i verdures, gra o cereals integrals, les llegums, fruita seca, oli d'oliva. O sigui que trobem molts punts en comú. Totes dues som defensores de l'alimentació saludable i de donar més presència als aliments d'origen vegetals, és la base de la nostra piràmide alimentària!
Entenc també que ha estat per a tu una opció conscient ser vegana, una decisió respectuosa i madura ja sigui per motivacions ambientals, ètiques o simplement perquè vols cuidar la teva salut. Òbviament voler seguir una alimentació saludable no és el mateix que tenir una obsessió amb el menjar saludable, que seria un trastorn de la conducta alimentària, l'ortorèxia.
Però has de saber que algunes persones amb devoció per l'alimentació saludable acaben desenvolupant ortorèxia, algunes es converteixen en vegans ortorèxics. Són persones vulnerables i el fet de seguir una dieta vegana o cerca informació sobre la qualitat i puresa dels aliments precipita aquest trastorn. El perfil de les persones propenses a patir-ho són molt exigents i estrictes, amb elles i amb els altres. Els adolescents i els esportistes també són més vulnerables. Per això et vam recomanar mantenir-te sempre en la moderació i no passar a l'extremisme, per evitar posar-te en situació de perill. I per moderació i equilibri vull dir voler preservar i protegir la salut;  i per obsessió vull dir convertir la nutrició amb el teu propòsit vital, en l'eix central de la teva vida.
El Dr. Bratman, metge que va descriure aquesta malaltia i que ell mateix va patir (també va ser vegà), té a la seva web http://www.orthorexia.com
">www.orthorexia.comhttp://www.orthorexia.com
"> un test d'autocomprovació. Dona-li un cop d'ull per estar ben informada i davant les primeres senyals d'alarma puguis reconduir la situació:
1.- Em passo gran part de la meva vida pensant, seleccionant i preparant aliments saludables, i interfereix en altres àrees de la vida com l'amor, la creativitat, la família, l'amistat, la feina i l'escola.
2.- Quan menjo qualsevol aliment que considero poc saludable em sento ansiós, culpable, impur o contaminant; fins i tot estar a prop d'aquests tipus d'aliments em molesta, i em sento crític dels altres que mengem aquests aliments.
3.- La meva sensació personal de pau, felicitat, alegria, seguretat i autoestima depèn excessivament de la puresa i la rectitud del que menjo.
4.- A vegades m'agradaria descansar de les meves regles de "bon menjar" autoimposades per a una ocasió especial, com un casament o un dinar amb la família o els amics, però em sembla que no puc.
5.- Amb el temps, he eliminat progressivament més aliments i ampliat la meva llista de regles d'aliments en un intent de mantenir o millorar els beneficis per a la salut; tinc una teoria o creences pròpia sobre alimentació saludable.
6.- Arran de la meva teoria de l'alimentació saludable he baixat de pes o altres signes de malnutrició com la pèrdua de cabell, menstruació o problemes de pell.
No oblidis que les persones afectades, principalment noies joves, rarament demanen ajuda perquè consideren que estan actuant de forma "excel·lent", que la seva alimentació és "perfecta", ho consideren una virtut i que els altres estan equivocats. Aquest sentiment de superioritat fa més difícil prendre consciència de la problemàtica i demanar ajuda. Estic segura que ara que ho saps, estaràs ben alerta i podràs demanar consell, oi?
Bé, deixant de banda el tema dels trastorns alimentaris, et deixo un altre link a un vídeo. És una entrevista que li fan al catedràtic José Enrique Campillo uns estudiants de 1r de Batxillerat de l'INS Castelar, explica molt bé el tema de la llet i l'evolució humana. Estic segura que la trobaràs molt interessant: https://youtu.be/
EP6ajS7ExaQ" style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
EP6ajS7ExaQ. I si tu trobes estudis científics ben formulats, pots enviar-nos-los també.
Ah! Sobre la teva proposta de fer un article sobre el veganisme em sembla molt bona idea, és important que els adolescents estiguin ben informats i hi ha molts prejudicis sobre el veganisme que caldria corregir. Prenem nota!
Una forta abraçada i gràcies de tot cor per ajudar-nos a millorar.
Mónica Fernández
Psicòloga
http://www.acab.org
">www.acab.org
consulta@acab.org