No se com baixar de pes
fa bastant temps que intento baixar de pes, no es que estigui obesa, pero no em sento comode amb el meu cos. Faig 4 dies de handball a la setmana, pero m'encanta menjar. M'agradaria baixar una talla de pantalo. Que tinc que fer?
Mònica Fernández

Hola guapa! gràcies per
escriure'ns al Consultori.
Em sap greu dir-te que no
hi ha una resposta miraculosa ni ràpida. El
nostre pes
, al igual que l’alçada, el color de cabell o d’ulls depèn molt de la nostra genètica.
Naixem amb un pes propi, ideal, i el cos no vol sortir-se d’ell. O sigui que
costarà molt baixar de pes, i encara que es facis dieta, amb el temps sempre es
torna a recuperar, i inclús a pujar més (efecte io-io o efecte rebot). Això
passa perquè el teu cos fa les seves provisions (es reservar energia en forma
de greix) perquè creu que tornarà a passar gana i no vol tornar baixar del seu
pes genètic! D’aquí ve que els especialistes recomanin no passar gana i no
saltar-se àpats.
I està molt bé que
t’agradi menjar, en realitat, seria estrany que no fos així.  A més, ens dius que fas 4 dies handball. Això
és genial! Sembla que ho tinguis fàcil per seguir bé un estil de vida
saludable. Revisa que la teva http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/la-piramide-de-lalimentacio-saludable/
">alimentació és equilibrada
. Això significa
menjar de tot però en les quantitats adequades. I molt important: procura fer els
5 àpats al dia. Per què? Doncs perquè està comprovat que fer 5 àpats al dia és
molt més beneficiós per a la salut que fer-ne menys (no passes gana) i a més
així ajudes al teu cos a regular-se i a estar en un pes saludable; i que no
cregui que ha de fer reserva d’energia...
Efectivament, sabem pels millors
estudis científics que les persones que segueixen un estil de vida saludable (alimentació equilibrada + activitat física +
sortir amb els amics + no preocupar-se massa per les coses)
són les que es
mantenen en el seu pes natural o genètic, sense haver de fer dieta, ni
prohibir-se aliments i ni fer esport obsessiu o esgotador per cremar
calories.  Per tant, el nostre consell si vols aprimar-te (com si volguessis
engreixar-te) és que adoptis un estil de
vida saludable
J.
Comenta-li als teus pares
que t’agradaria baixar una talla per valorar
amb el metge o metgessa
si et cal i què podries fer. Et podrà fer una
valoració del teu estat i donar-te pautes correctes.
Ah, i com has vist, vigila
amb el tema de no sentir-te còmode amb el teu cos, si li dones massa
importància podria anar a més, baixar-te l’autoestima i emmalaltir. Estima’t tal com ets, hi ha diferents
cossos, amb diferents talles i formes, i tots són preciosos, encara que la
publicitat i el negoci de la dietètica i la cosmètica per aprimar-se tingui
interessos econòmics perquè pensis que aprimant-te seràs feliç i tot es
solucionarà. No et deixis enganyar, això és mentida. Estima't com estimes als
teus amics i amigues amb cossos diferents: amor i amistat incondicional!
A més a més, si
estàs més angoixada i preocupada la teva gana s’alterarà. No sé si saps que
moltes persones mengen pitjor segons estigui el seu estat d’ànim, hi ha que
mengen per avorriment, per tranquil·litzar-se, per nervis... Estiguis al cas que
no sigui això, i si et veus molt
amoïnada parla també amb els pares
. Ells sabran donar-te bons consell i, si
ho necessites, portar-te als professionals (psicòlegs) per aprendre a gestionar
les teves emocions i preocupacions sense haver de recórrer al menjar. Igual que
aprens anglès pots aprendre també a poder fer front de forma satisfactòria a
les pressions i també als daltabaixos diaris, a la vostra edat per desgràcia
teniu moltes exigències i és impossible arribar a tot.
Això de la vessant més
emocional o psicològica d’engreixar-se em fa pensar, que potser, el que et
passa és que tens distorsió corporal,
això significa que et veus diferent (pitjor) del que estàs. Et pot fer creure
que et cal aprimar quan en realitat
estàs com t’agradaria estar
. És irònic oi? Però passa molt sovint. Ja veus
que hi ha molts factors que contribueixen en el pes i el millor que pots fer es
parlar-lo amb els pares i demanar-los ajuda.
De totes formes, si tens
dubtes més concrets pots tornar-nos a escriure i intentarem resoldre’ls.
Una abraçada!
Mónica
Fernández
Psicòloga
consulta@acab.org
www.acab.org