Com puc deixar d'afartar-me a menjar quan la resta no em veu?
Bones!
Fa temps que tinc aquesta preocupació al cap, mai no li he donat gaire importància, però em vull assegurar de que això no sigui res "perjudicial" per mi.
Últimament quan hi sóc sola a casa necessito menjar alguna cosa (generalment pa, gofres, alguna peça de fruita que m'encanti; encara que la major part de les vegades es pà). El cas es que començo a menjar això en grans quantitats i menjant-ho massa ràpid, i necessito més i més. Alguna vegada he intentat després anar a vomitar, però mai no he tingut prou força de voluntat.
Com puc fer per deixar de fer això? Com puc deixar d'atipar-me i menjar com una boja quan els altres no em veuen?
Gràcies i espero una resposta quan abans millor.
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Moltes gràcies per escriure al consultori. Penso que has fet molt bé al explicar-ho.
Molts cops el que mengem pot estar relacionat amb les
emocions
, per això és possible que si estàs nerviosa, estressada o avorrida
tinguis més ganes de menjar aliments saborosos i que ens agraden molt. Fins i
tot i ha persones que quan estudien utilitzen el menjà com un premi i això és
millor no fer-ho.
No et preocupis si algun dia piques una mica
més del habitual, si comences a angoixar-te amb això el que pot passar és
l’efecte contrari, que encara en tinguis més ganes. Així que viu això com una
cosa normal que ens passa a quasi tots. Si t'hi fixes, com t'has angoixat has començat a buscar maneres de sentir-te millor (o menys culpable) i t'has provocat el vòmit alguna vegada. Aixó no serveix de res i si que és molt perjudicial per la salut. És molt important que no ho repeteixis i no entris en aquest cercle viciòs
De totes maneres, crec que és important que pensis que és el que et dóna ganes de menjar. Potser l'avorriment? Així, quan ho identifiquis, podràs  buscar altres
maneres de relaxar-te que no siguin a través del menjar, com per exemple,
quedant amb una amiga, llegint, mirant una pel•lícula o anar a fer esport.
En principi el menjar hauria de ser per alimentar-nos i
nodrir-nos, tal i com feien a la prehistòria. Tot i així, el menjar a acabat
tenint moltes altres funcions a les nostres vides. Les celebracions molts cops
estan centrades en el menjar, a vegades quan som petits ens han pogut premiar
amb menjars que ens agraden, etc.
Hi ha persones que acaben tenint el que és
coneix com “gana emocional”. És a dir, en funció del teu estat anímic sents la
necessitat de menjar, a vegades el que sigui o altres menjars concrets. En el
teu cas, pel que expliques pot estar passant això. Molts cops ens passa això
perquè ens falten eines per gestionar les nostres emocions.
Hi ha persones que poc a poc van adquirint
l’hàbit de menjar determinades coses en funció del seu estat anímic. Per
exemple, una persona que està trista perquè li ha passat alguna cosa i
s’acostuma a menjar gelat. Aquest és un hàbit que tot i que d’entrada no és
greu pot convertir-se en un hàbit desaconsellat. Per això seria millor buscar
altres estratègies per estar menys nerviosa. Això és molt personal i cada
persona té que buscar que li va bé, però et deixo unes quantes idees
• Fer esport
Posar-te música relaxant
Llegir una estona
Quedar amb una amiga
Dibuixar
Pintar mandales
Mirar una sèrie
La idea és que aprenguis a veure en et porta a menjar i que poc a poc, a mida que vagis sent conscient, busquis alternatives que no estiguin relacionades amb el menjar.
--Carlota López Ballestar
Psicòloga