Pes
Bones, sóc una noia de 19 anys. Durant tota la meva vida he estat practicant esport quatre dies mínim a la setmana, ja que la gimnàstica es necessita una rutina. Mai havia tingut problemes amb el meu cos, sempre m’havia sentit bé amb mi mateixa. La regla, em va venir bastant tard, a l’estiu de començar segon de bat, i segons els meus entrenadors era per tot l’esforç físic que feia. Quan em va venir la regla, òbviament el meu cos va canviar totalment i els exercicis de gimnàstica em costaven més de fer i em vaig atabalar una miqueta, però els meus entrenadores em van fer veure que era perquè el meu cosa havia tingut un canvi molt brusc. Fins aquí tot bé. Fa un parell d’anys vaig deixar de competir individualment i nomes em dedico a fer-ho en grup, per la qual cosa les hores d’entrenament han disminuir bastant. Em vaig engreixar moltíssim, però no li donava importància. (media 1.65 aprox i pesava 64-65 kg, no era un pes exagerat però havia arribat a estar més prima anteriorment). Va arribar un dia que ens van fer una xerrada sobre l’alimentació a l’escola i em vaig adonar que no menjava gens be, menjava molt de fregit, molts carbó hidrats per sopar, moltes “guarrades”,... Vaig decidir parlar amb el meu entrenador per si em podia fer una dieta equilibrada i controlar-me, ja que no volia arribar a un punt perillós. La dieta era molt variada, però amb una setmana em vaig aprimar dos kg, el meu objectiu era arribar als 60 kg, però quan van passar tres setmanes (hi havia setmana santa pel mig i els meu entrenadors no m’havien vist des de feia bastant) m’havia aprimat uns 8 kg aprox, l’únic que feia era menjar sa i practicar esport un dia si un dia no. Em van avisar que m’havia aprimat molt i que si havia vomitat o alguna cosa i no, no havia vomitat. Aquí vaig començar a sentir por, a més a més la regla em va deixar de venir, anava al ginecòleg i em deia que era per aquesta pèrdua de pes, em donava pastilles i no em venia, em donava pastilles per regular la regla i tampoc em venia, em vaig angoixar moltíssim i encara vaig perdre més pes. Va arribar un punt que tothom em deia que estava molt prima i vaig començar a menjar més quantitat de tot i em vaig engreixar una miqueta i la regla em va tornar a venir.
El que em passa ara és que m’ha tornat a desaparèixer la regla ja que m’he tornat aprimar i és que el meu pes puja i baixa moltíssim amb una setmana puc pesar tres kg mes o menys i crec que 3 kg son molts!! Actualment peso 56 kg aprox. I se que no es un pes molt
M’agradaria que em poguéssiu dir si això de pujar i baixar de pes tan de cop és un problema i si te a veure amb que em marxi la regla.
Moltes gràcies i sento si m’he enrotllat però crec que era necessari donar tota la informació possible.
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
No et preocupis, ho has explicat molt bé. Gràcies per escriure’ns i confiar amb nosaltres.
Bé, com tu dius al principi quan el teu cos està acostumat a fer molt esport és natural que al principi faci un canvi i tendeixi a augmentar de pes. Habitualment després s’acostuma al canvi i ja deixa de fer-ho, és pel canvi que detecta. Si t’hi fixes és el que et va passar a tu, acompanyat de que et vingués la regla i que per tant comences a canviar-te força el cos. Quan pesaves 64 kg el teu pes estava bé, en la franja del normopes, de manera que era totalment innecessari perdre pes, un metge o dietista no t’ho hagués recomanat en cap moment. A més, pel que expliques de l’alimentació hi ha varies coses.
-No passa res per menjar fregits, tot i que s’ha de combinar amb la resta de tipus de coccions (bullit, al vapor, al forn, etc.)
-Menjar hidrats de carboni a la nit NO engreixa i si fas tant esport és important menjar-ne amb força quantitat ja que són els que et donen energia
-Les “guarrades” no estan prohibides, només s’ha de saber que no s’han de menjar cada dia. No per una qüestió de pes sinó per la salut.
Com veus no estaves en un punt perillós però et vas angoixar al veure que el teu cos estava canviant, que estaves passant a tenir un cops més desenvolupat (de dona) i no de nena com estaves acostumada.
El teu entrenador, des del nostre punt de vista, no t’hauria d’haver controlat ni t’hauria d haver fet una dieta. En primer lloc perquè no la necessitaves i en segon lloc perquè no és ni metge ni nutricionista. El que demostra que no era adequada per tu és la pèrdua de pes tant ràpida que vas fer.
Menjaves massa poc per la quantitat d’esport que feies i per això vas començar a perdre tant pes. I va ser tant la pèrdua de pes que vas fer que va desaparèixer la menstruació. Per tenir la regla el teu cos necessita unes condicions físiques i nutricionals.
No ho puc assegurar 100% però crec que inconscientment i involuntàriament has tingut un episodi d’anorèxia nerviosa. No t’espantis, el més important és demanar ajuda perquè si et fixes ara fa poc has tornat a perdre pes i ho fas sense donar-te compte. El millor seria que rebis un acompanyament psicològic i que vagis a un nutricionista perquè et doni unes pautes adequades i sobretot veure que hi ha a sota de tot això. Veure si t’ha passat alguna cosa, o si estàs contenta o no.
També podeu venir un dia a l’Associació (www.acab.org) i si vols pots parlar directament amb mi. Així podré veure millor si realment ha passat això o no. Però el que segur s’ha de fer és anar al metge, al nutricionista i molt recomanable també anar al psicòleg,
Parla-ho amb els teus pares, penso que t’ajudarà molt.
Si tens dubtes pots tornar a escriure, ja ho saps.
Una abraçada preciosa.
Carlota López Ballestar