Puc ser vegetariana?
Bon dia,
Sóc una noia de 15 anys i la veritat és que tinc moltes ganes de fer-me vegetariana. El problema és que he sentit que potser tant jove no és bo i no sé si és veritat. Vaig a una dietista (per aprimar-me) i sempre em diu que s'ha de menjar de tot, així que em fa por que el pròxim cop que vagi, que li faré la proposta de fer-me vegetariana, em digui que no.
Per altra banda encara tinc menys possibilitats de que em deixi ja que tinc anèmia i pel que tinc entès la carn vermella porta molt ferro.. És veritat que no és bo fer el procés tant jove? Si és així, perquè és dolent?
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Bé, si estàs anant a una dietista no has de patir en poder preguntar-li sobre aquest tema. El primer que et diria és que és molt important tenir clar el perquè, quins son els motius que fan que tinguis tantes ganes de fer-te vegetariana. Si és per perdre pes, he de dir-te que la dieta vegetariana no aprima.
El més recomanable és seguir una progressió, anant introduint nous aliments i receptes de manera lenta i constant. Això t’ajuda a fer el canvi de manera còmode i fa que el teu organisme tingui temps de cobrir les necessitats condicionals. A més, això també ajuda al teu sistema digestiu a habituar-se progressivament a aquests canvis alimentaris. És a dir, no és gens recomanable fer el canvi de manera radical d’un dia per l’altre.
Recentment l’Agència de Salut Pública de Catalunya ha dit que una dieta vegetariana pot ser saludable a qualsevol edat però sempre que estigui ben planificada i hi hagi un assessorament d’un nutricionista darrera. Seguir una alimentació vegetariana no és insà però si no és fa bé pot ser molt perjudicial per la salut ja que pots tenir molts dèficits nutricionals.
La dieta haurà d’estar basada en fruites i verdures, a poder ser de temporada, proteïnes de qualitat, en aquest cas llegums, fruits secs i làctics i evidentment els hidrats de carboni. A més, és important que hi hagi un aport important de greixos, que vindrà de l’oli d’oliva, els fruits secs i especialment de l’advocat. Pensa que seguir una dieta vegetariana no és sinònim de que sigui equilibrada, ja que pots no menjar aliments d’origen animal i estar menjant en excés aliments de la part de dalt de la piràmide, com els Snack i els dolços, que s’han de menjar esporàdicament.
També és important que sàpigues que hi ha tipus de dieta vegetariana.
-l’ovo-lacto vegetariana : en que inclou els ous i els làctics
-vegana: és la més estricte, no mengen cap aliment d’origen animal
-flexivegetariana: aquesta és una nova tendència que consisteix en reduir el consum d’aliments d’origen animal però no s’eliminen, com diu el seu nom és la més flexible.
El més important és que quan segueixes una alimentació vegetariana mai tens accés a tots els aminoàcids essencials i a algunes vitamines que només ens donen les proteïnes animals. La més important és la vitamina B12 que s’obté només dels productes carnics i per tant els vegetarians en tenen un dèficit i això provoca anèmia. L’única manera d’obtenir-la si no menges carn és amb suplements vitamínics de B12. Un altre dels problemes és que pot faltar-te ferro, ja que el ferro d’origen vegetal costa absorbir-lo i també pot afavorir l’anèmia.
L’omega-3 que és molt important per la nostre salut en la dieta vegetariana l’has d’obtenir dels fruits secs i de l’oli d’oliva.
I el que és important és que per poder obtenir una proteïna completa has de combinar cereals amb llegums, amb plats com per exemple les llenties amb arròs i verdures.
En el teu cas, que tens anèmia penso que és molt important que ho parlis amb la dietista i amb el metge.
Espero haver resolt els teus dubtes.
Una abraçada
Carlota López Ballestar