PES
Hola, sóc un noi i tinc 16 anys i m'agradaria saber com puc perdre pes ja que medeixo 1'72 m i el meu pes (actual) és de 79kg, dic actual ja que abans pesava 93kg però he aconseguit perdre uns kgs pero no fent una dieta, sino que no menjant i fent molt exercici. Però ara, aixó ja no em funciona ja que continuo sense menjar gairabé res però quan començo a fer alguna activitat física tinc mareigos. M'agradaria dir-li a ma mare però no m'atreveixo dir-li que vull a primar perquè em compri més tipus de friutes, verdures... (perquè em fa vergonya i no li dic)
I doncs m'agradaria saber què puc fer.
Gràcies, atentament Noi200016 o/
Carlota López Ballestar

Bon dia guapo!
Moltes gràcies per escriure al consultori i confiar en nosaltres. Bé, pel que ens expliques has perdut ja 14 kg, però de manera ràpida i malauradament fent conductes de risc, és a dir quasi no menjant i a la vegada fent força esport. És cert que em el teu cas era necessari perdre una mica de pes però sobretot el que era i és important era canviar el teu estil de vida o em tot cas veure que era el que estava fent que pugessis de pes: potser era el que menjaves, portar una vida massa sedentària i molt provablement amb una forta influència de la genètica (que és el 85-90% de com som). En certa mesura és normal el que vas fer, no et senties bé i vas buscar la solució ràpida tot i que és molt perillós perquè és fàcil enganxar-se i acabar tenint un trastorn de la conducta alimentaria. Penso que estaria molt bé si vens un dia a l’ACAB i junts valorem la teva situació, com estàs i que necessites. Tot i així si que et puc recomanar que no segueixis quasi sense menjar i fent esport, cada vegada et trobaràs pitjor i és fàcil que puguis acabar desmaiant-te a l’hora de fer exercici, ja que ara ja tens els marejos. Crec que la teva mare ja deu estar preocupada al veure el canvi brusc de pes i segurament no sap com parlar-ho amb tu. Jo crec que el millor que pots fer és parlar-ho amb ella, explicar-li com et sents i dir-li que estaria bé que anessis a un nutricionista perquè t’ensenyi pautes per menjar equilibradament i t’ajudi em tot això. Per altre banda, com t’he dit penso que estria molt bé si vens a l’ACAB. Nosaltres estem allà a partir del dijous, així que si vols pots trucar i demanar directament per mi. Aquí veuràs el telèfon www.acab.org
Intenta cuidar-te i anar en compte, ara mateix estàs en una situació de risc i has d’intentar sortir-ne.
De moment et recomano que intentis seguir les següents pautes:
Fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Un abraçada
Carlota López Ballestar