Laallaalalallalaa hippie con problemas
Boneees! Soc una noia de 15 anys i fa anys que ma mare em controla el pes, l'alçada i tot. El cas es que recordo que de petita em deia: jo quan tenia 16 anys pesava 65 kg i estava com una boleta. El cas es que jo ara en peso 66 i tot just en tinc 15. A part tinc un problema amb el menjar: sempre menjo per golafreria. Puc estar super plena i seguir menjant. I a més entre hores sempre picotejo coses com ara nutella, xutxes... La veritat es que soc bastant alta, i sempre m'he sentit super a gust amb el meu cos, pero ara em començo a preocupar... He deixat de créixer pero em segueixo engreixant, i al ser estiu no faig molt d'esport...
Em podrieu dir una dieta que sigui una mica facil de seguir sisplau?
Carlota López Ballestar

Hola guapa!
Bé per començar crec que és important que pensis com et fa sentir que la teva mare et controli el pes i et faci aquest tipus de comentaris. Generalment no és una cosa que agradi massa i per això crec que seria important que ho parlis amb ella. Per altre banda, també és important que no us compareu l’una amb l’altre, potser peses el mateix que ella quan tenia 15 anys però potser teniu una alçada diferent, un tipus de cos diferent, una predisposició genètica diferent i el més important… potser realment no estava com una boleta i era ella que s’hi sentia! Sigui com sigui no és una cosa que et beneficiï i crec que estaria bé que ho parlis. És curiós… si hi penses a l’adolescència (i en realitat sempre) hi ha moltes ganes de rebel•lar-se, de transgredir i en definitiva de trencar certes normes i portar la contraria. La teva mare et controla el menjar i el cos i tu menges coses entre hores i menges quan no tens gana. Penso que no tens cap problema amb l’alimentació però que si que té un paper important en les teves relacions familiars i amb el teu estat emocional, en com et sents. I crec que és una cosa que s’hauria de treballar perquè sinó a la llarga si que pot convertir-se en un problema… ja que el menjar acaba tenint moltes altres funcions que no son les d’alimentar-te. No crec que necessitis una dieta, et deixo les pautes per seguir una alimentació saludable però no t’obsessionis.
Pel que fa a l’alimentació:
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport:
Nosaltres recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’Institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
Penso que seria genial si ens veiem un dia i en parlem. Et deixo l’enllaç de l’ACAB i si vols al setembre pots venir un dia i en parlem en calma. Pots preguntar per mi i així ens coneixem.
www.acab.org
Una abraçada bonica
Carlota López Ballestar