Descontrol amb el menjar :(
Escric perquè últimament crec que el tema del menjar se m'està anant de les mans i em fa por acabar posant-me grossíssima.
Ara farà un any que vaig començar a preocupar-me pel tema pes ja que vaig deixar l'esport que feia perquè ja no m'agradava i vaig començar a engreixar. Des de llavors fins ara he anat provant diferents dietes per tal d'aprimar però podent menjar al meu gust i més o menys m'han funcionat perquè vaig arribar a aprimar 9 quilos, però el problema ve amb l'últim mètode que vaig triar, que va ser el més eficaç però se m'està escapant de les mans i estic començant a engreixar i m'angoixa molt perquè em fa por que això no pari.
En principi aquest mètode consistia a menjar controlat durant la setmana i el dissabte donar-me capritxos. Però a mesura que passava el temps cada vegada menjava menys entre setmana i el dissabte cada vegada més, vaig arribar a acabar tan empatxada que no em podia moure i l'endemà em feia mal la panxa. La cosa no acaba aquí perquè després entre setmana encara vaig reduir més la meva ingesta d'aliments i m' empachava els dissabtes i els diumenges, i després encara vaig reduir més i m' empachava els divendres, els dissabtes i els diumenges.
La cosa encara s'ha complicat més aquest estiu, ja que al no tenir els horaris escolars el que faig és empacharme els dies en què tinc ansietat i gana al matí i més o menys no peso molt (en teoria he de pesar menys de 60 i quan només m' empachava els caps de setmana 58 perquè es vegi com va pujant el pes) i durant dos dies passar molta gana i no menjar gairebé res perquè així que passin tornar a menjar i així successivament.
Veient el meu historial en el qual cada vegada augmenten més els dies en què menjo sense control em fa por acabar posant-me obesa. Em podríeu donar algun consell perquè això no em passi? Els dies en què gairebé no menjo m'angoixa molt menjar alguna cosa calorica o fer els 5 àpats i els dies en què m 'empatxo no em puc controlar i mira que ho he intentat, això és un infern. Normalizar el tema del manjar també en fa por perquè em done sensació de descontrol.
Laura Medrano

Hola Sandra,
En primer lloc vull agrair-te que t'hagis animat a escriure'ns i a explicar-nos el que t'està passant. Per les teves paraules sembla que t'ho estàs passant força malament i que efectivament necessites ajuda.
Una cosa que has de saber és que per tenir un pes saludable no cal fer cap dieta rara com les que has estat fent fins ara, ja que el que acaba passant quasi sempre és que la persona recupera el pes perdut per culpa de tenir una dieta desequilibrada i de l'efecte rebot que provoquen moltes d'aquestes dietes. Tots els nutricionistes recomanen que per tenir un pes saludable la recepta és fer esport regularment i fer una dieta equilibrada. Ara bé, què és exactament una dieta equilibrada?
Doncs consisteix en fer 5 àpats al dia! Així de fàcil.
Encara que et pugui semblar estrany, és la forma en que el nostre cos es regula millor. Hi ha persones que pensen que si fan 5 àpats al dia s'engreixaran perquè significa menjar massa sovint, però això no és cert. Quan fem que el nostre cos passi gana (és dir quan mengem massa poc o ens saltem àpats), el cos entra en "mode emmagatzematge" i això significa que tot el que mengem s'acumularà en forma de greix per a tenir reserves. En canvi, si fem els 5 àpats al dia el nostre cos es regula de forma adequada. Per tant menjar poc no vol dir aprimar, sinó el contrari. En el teu cas, amb aquesta dieta que feies de menjar poc entre setmana i afartar-te el cap de setmana, provocaves un caos al teu cos de forma que el que feia de forma instintiva era acumular greix. Si t'hi fixes aquesta dieta no és gens saludable i el que t'ha acabat provocant és que no estiguis a gust amb tu mateixa i que a sobre tinguis força descontrol amb el menjar. La nostra recomanació és que deixis de fer-la i que procuris alimentar-te com ho feies abans, quan feies esport i estaves a gust amb tu mateixa.
Ens demanes consell, així que més que intentar fer una dieta, el que has de procurar és buscar un esport que t'agradi (de cara a setembre) i practicar-lo regularment uns dos o tres dies a la setmana. Si és un esport en equip molt millor perquè així estaràs mig obligada a anar-hi i no et farà tanta mandra. Parla-ho amb els pares o amb amics i amigues i mireu a veure a què et pots apuntar per començar el curs bé.
A part de l'esport, intenta fer-te un horari on incloguis els 5 àpats que s'han de fer al dia: esmorzar, esmorzar de mig matí, dinar, berenar i sopar. Procura que els àpats siguin equilibrats i saludables (fes un cop d'ull a la piràmide alimentària per veure com estan organitzats els aliments).
És possible que en un principi et costi fer aquests canvis i trencar amb la rutina que portes fins ara, per tant si veus que no te'n surts el millor és que demanis ajuda als pares i inclús a un professional. Pots aprofitar per anar al metge i demanar-li consell. Ells tenen informació que et pot anar bé i en la majoria de CAP tenen un servei d'infermeria on et podran orientar i explicar què fer per seguir una dieta equilibrada i personalitzada per al teu cas.
Amb ajuda aconseguiràs frenar aquest descontrol que portes i t'ajudarà a sentir-te millor amb tu mateixa. De totes formes, et deixo el telèfon de l'Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia per si de cara a setembre ens vols trucar i així parlem una estoneta. Si vols pots preguntar per mi, però qualsevol company/a et podrà ajudar també. El telèfon és el 93 454 91 09 i la web és www.acab.org. Ara estem tancats, però pots trucar a partir de setembre.
Espero haver-te ajudat,
Una abraçada,
Laura Medrano