Ajudaaa
Hola adolescents.cat
Tinc 13 anys i fa com uns dos anys que no em paro de engreixar. No em sento comoda amb mí mateixa. Em podrieu donar un consell per la alimentació? Ja estic provant de menjar fruita i més verdura. Però és imposible. Porto com 3 mesos que no menjo dolcos ni chocolata (i mira que m'encanta). Però no em funciona res. Ajudeume siusplau !!!!!!
Per cert, siusplau no publiqueu el meu problema.
Gracies i un peto
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Gràcies per escriure al consultori. Bé, quan dius que fa dos anys que no pares d’engreixar-te m’agradaria saber a que et refereixes. És a dir, és normal que poc a poc el teu cos vagi canviant i vagis desenvolupant-te i això evidentment comporta també un augment del pes. Per altre banda, pot haver-hi la situació de que menjant bé estiguis pujant molt i molt de pes, aleshores és important poder anar al metge perquè pugui mirar que és el que està passant, perquè la majoria de vegades no és pel que menges.
Penso que és súper important que no intentis controlar el menjar. Quan més controles el que menges, més aliments et prohibeixes (com la xocolata que tant t’agrada) més probabilitats de que et descontrolis i de que et sentís malament, quan en realitat no hauràs fet res dolent. No passa res per menjar xocolata o dolç de tant en quant, el tema és que no és com la fruita i la verdura que s’ha de menjar 5 cops al dia. Per això, és millor que intentis entrar en el cercle viciós de:
-no em sento bé amb mi mateixa i penso que m’estic engreixant
-decideixo controlar el que menjo i prohibir-me certs aliments
-inevitablement acabaràs menjant-los, perquè quan més et prohibeixes una cosa més ganes en tens
-sentiment de culpa per haver menjat allò I idea de que t’engreixaràs més
-increment del control del menjar
-i així sense parar….
Per tant la meva recomanació és que ho parlis a casa per poder valorar si és un augment de pes normal, anar al metge a veure que tot vagi bé i després seguir una dieta equilibrada.
Pensa que sigui com sigui el teu cos està en ple creixement i que anirà canviant així que encara que sé que és difícil hauràs d’anar incorporant els canvis que vagi fent poc a poc.
Et deixo les pautes per seguir una alimentació equilibrada.
Pel que fa a l’alimentació:
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport:
Nosaltres recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’Institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
Una abraçada guapa!
Carlota López Ballestar