No em veig bé
Hola!!
Sóc una noia de 15 anys i medeixo 1,63 i peso 69 kg. M'he apuntat al gimnas i hi vaig cada dia. Sóc una persona a la que li costa molt veures bé a ella mateixa encara que ho intenti. I també tinc l'autoestima una mica baixa. I no se que fer en cap aspecte la veritat.
Carlota López Ballestar

Bon dia Marta,
En primer lloc moltes gràcies per escriure al consultori.
Penso que en el teu cas hi ha dos coses importants, millorar l’autoestima i poder aprendre uns hàbits saludables en relació a l’alimentació i a l’esport.
Com deus saber, l’autoestima és la manera en que ens veiem a nosaltres mateixos, això que deies de que et costa veure’t bé encara que ho intentis.
Hi ha dos coses que fem les persones que fan que ens baixi molt l’autoestima: la comparació i l’autocrítica.
Quan ens comparem amb els altres, ja siguin persones conegudes o famoses, sempre ho fem amb gent que veiem millors que nosaltres. Amb el cabell de la nostre amiga, amb el cos de l’altre, etc. Si t’hi fixes quan et compares ja has perdut... perquè ja tens la idea de que l’altre és millor quan no ho és, simplement és diferent.
L’autocrítica son totes aquestes coses negatives que ens diem sobre nosaltres mateixos, és aquesta veueta interna que no calla mai. Fes una llista de totes les coses que t’agradin de tu, del teu aspecte físic, de la teva forma de ser i les teves capacitats i deixa-la en un lloc visible com el mirall, l’agenda, etc. Durant un temps llegeix-la varies vegades a la setmana, repetint-te tot el que t’agrada de tu. Així poc a poc podràs canviar una mica la manera que tens de tractar-te a tu.
Espero que aquests consells et vagin bé i aconsegueixis millorar la teva autoestima.
Per altre banda, hi ha el tema dels hàbits. Dius que ara cada dia vas al gimnàs. En primer lloc, anar cada dia al gimnàs no és massa bo. El cos necessita descansar, per això es recomana fer esport aproximadament 4 cops a la setmana, fent un dia esport i el següent descansant. Un altre cosa important és que pensis si anar al gimnàs t’agrada o quin és el motiu per el qual hi vas. És important que ho enfoquis com una cosa per estar sana i per tenir una vida activa però no des del cos o amb l’objectiu de perdre pes, perquè aleshores si finalment perds pes ja no estaràs motivada i deixaràs d’anar-hi. Amb l’esport és important trobar aquelles activitats o esports que t’agraden, ballar, voleï, natació, etc. Si fas un esport que t’agrada (i especialment si és en grup) no et costarà anar-hi.
Per últim et deixos les pautes a nivell d’alimentació. No és cap dieta, és per seguir una dieta equilibrada.
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Espero que tot això t’ajudi una mica. Si necessites qualsevol cosa ja saps que ens pots escriure sempre que vulguis.
Una abraçada
Carlota López Ballestar