Ajuda porfa
Hola adolescents!
Soc una noia de 14 anys que faig de altura 1,63 m mes o menys i peso 73kg , Vull baixar pes pero no ho sé ben be com, perque no es que m'apassioni correr, prefiereixo anar al gimnas pero munspares no hem deixen apuntarme, que puc fer?
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Gràcies per escriure al consultori. A veure, si mirem el teu pes i la teva alçada si veiem que tens una mica de sobrepès. El primer que has de saber és que darrera d’això sempre hi ha la predisposició genètica i la constitució de cada persona. És a dir, l’objectiu en cap moment ha de convertir-se en ser una noia de constitució prima sinó que té que ser estar sana, sentir-te bé amb tu mateixa i seguir un estil de vida saludable. El primer pas ha de ser anar al metge perquè miri quines son les causes del sobrepès. Poden ser els hàbits alimentaris però també altres coses com les hormones, etc. Així que primer parla amb els pares, explica la teva preocupació i demaneu hora amb el metge.
Fer esport és molt important, si no en fas comença poc a poc. Has de veureu com una cosa a incorporar per sempre no només per perdre pes. Ara és parla molt de córrer però no és ni de lluny l’únic esport que pots fer. Pensa en esports que t’agradin, futbol, bàsquet, dansa, tennis, vòlei, etc. Si és una activitat on hi hagi més gent molt millor, així serà més fàcil que hi vagis motivada. Hauries d’acabar fent 2 o 3 dies a la setmana a part del que fas a l’ institut.
Jo aquí et deixo les pautes alimentaries. Intenta fer el màxim dels àpats amb ells i sobretot, intenteu menjar tots el mateix amb les proporcions adequades.
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar). Intenta que si estàs a casa mengeu junts, el mateix menjar i sense distraccions com la televisió.
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Per últim, i el més important: l’autoestima. No et comparis amb els altres perquè tots som diferents i només fa que ens sentim malament amb nosaltres mateixos.
Una abraçada
Carlota López Ballestar