com em mantinc en el pes que tinc?
hola, sóc una noia de 14 anys i el cas es que vaig patir anorèxia als 11 anys, amb ajuda terapèutica vaig millorar i als 12 vaig recaure i em van haver d'ingressar. Ho vaig passar molt malament però als 13 anys ja estava recuperada... Resulta que jo quan em vaig recuperar sempre menjava molt de dolç i em vaig engreixar bastant... Ara que ja tinc 14 i s'apropa l'estiu volia baixar una mica de pes ja que en els últims mesos m'havia engreixat força. El que ha passat és que he baixat 5kg perquè menjava molt poc i em saltava molts àpats. Ara mateix no estic en baix pes ni res per l'estil, ara estic bé però ara que he tornat a menjar normal i equilibrat he vist que estic recuperant el pes perdut i no se que fer perquè em vull mantenir... La pregunta és, que puc fer per no tornar a engreixar-me i mantenir-me amb el pes actual si menjant normal pujo?
A més a més no faig esport i m'agradaria fer-ne, però ara ja sesta acabant el curs i no seria plan d'apuntar-me a cap extra-escolar i al gimnàs no puc anar-hi ja que tinc 14 anys... He provat de mirar vídeos de cardio a youtube però m'aburreixen i no ho acabo fent.... Que podria fer d'esport?
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa
Gràcies per escriure al consultori. La veritat és que no coneixem aquest mite alimentari ni coneixem cap estudi que en parli. És important que sàpigues que no hi ha cap aliment que aprimi. La xocolata, sobretot la negra, és un aliment saludable que podem menjar de tant en quant però no t’aprimarà ni influeix el fet de que sigui per esmorzar. Intenta no fer massa cas de totes aquestes coses que es diuen ja que no tenen cap sentit.
Et deixo aquí les pautes per seguir una dieta equilibrada per que puguis complementar aquesta informació.
Pel que fa a l’alimentació:
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport:
Nosaltres recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
Una abraçada!
Carlota López Ballestar
Hola guapa!
Moltes gràcies per escriure al consultori. T’agraeixo molt que hagis explicat la teva historia. Té que haver estat molt dur patir un trastorn de la conducta alimentaria tant petita i més l’època en que et van tenir que ingressar. Tu millor que ningú saps el perill que té començar a fer canvis en l’alimentació, ja sigui menjant més dolç o més del compte o començant a saltar-te àpats o a deixar de menjar certs aliments. Si t’hi fixes tu ja has començat a fer-ho i de sobte la preocupació pel cos ha tornat a aparèixer. A més 5 kg són molt pes i més a la teva edat i quan estic segura que no et sobrava pes. Ves amb compte de veritat.
L’única manera que hi ha, i sé que la saps, és seguint una alimentació equilibrada i fent esport. Et deixaré aquí les pautes però és el que et van ensenyar quan estaves malalta. Et diria que intentis fer això i que deixis de pesar-te. Quan més et pesis més t’obsessionaràs. Si veus que la cosa torna a descontrolar-se demana ajuda ràpid ja que si fas unes quantes sessions a temps amb el psicòleg pots estalviar-te problemes pitjors.
En quan a l’esport recordar-te que tampoc n’has de fer en excés, tot ha de ser amb la seva justa mesura. Uns 2-3 cops per setmana. Ara és cert que no és el moment més indicat per apuntar-te a activitats extraescolars però en un mes apareixen les classes d’estiu, de dansa, tennis, etc. Crec que t’aniria bé provar diferents coses i així podràs saber quina t’agrada més i pots apuntar-te al setembre.
Et deixo aquí les pautes de l’estil de vida equilibrat.
Pel que fa a l’alimentació:
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Pel que fa a l’esport:
Una abraçada guapa i gràcies per escriure.
Cuida’t!
Carlota López Ballestar