celiac
bones, soc un noi celiac des dels 6 anys, ara en tinc 14.
quins aliments podria seguir per una dieta sense gluten, em voldria aprimar.
merci
Laura Medrano

Hola!!
El primer de tot és que si no ens dones més dades sobre el teu pes i alçada, no podem recomanar-te cap dieta per aprimar ja que no sabem si realment et cal o no. De totes formes si ets usuari habitual del consultori sabràs que no som gens partidaris de recomanar dietes restrictives per aprimar, ja que només serveixen per aprimar de forma puntual i a mig i llarg termini no són gens efectives i poden crear problemes de salut importants.
En el teu cas, com que ets celíac, es tracta de tenir claríssim quins són els aliments que pots menjar i quins no, i sobretot que si tens dubte de si un aliment conté gluten o no, que evitis consumir-lo. Un cop tinguis clar quins aliments et van bé i quins no, has d'intentar combinar una alimentació saludable amb la pràctica habitual i constant d'activitat física.
Et recomanem que facis un consum de fuites i verdures adequat, el qual significa que n'has de menjar 5 racions diàries (3 de fruita i 2 de verdura). També que beguis suficient aigua (i intentis no consumir en excés begudes refrescants ni energètiques ja que tenen molts sucres) i que moderis el consum dels aliments que estan a la part superior de la piràmide alimentària (dolços, snacks, fregits, sucs, embotits ...). A part, per tenir energia has de consumir unes 4-6 racions d'hidrats de carboni al dia (vigilant que siguin sense gluten).
Una altra cosa important és que respectis els horaris dels àpats i que no te'n saltis cap, ja que així tindràs una alimentació més saludable i equilibrada. S'han de fer 5 àpats al dia (esmorzar de casa, esmorzar de mig matí (pati), dinar, berenar i sopar. Si ho compleixes i no piques entre hores, el teu pes serà el saludable.
El nostre consell és que ho consultis a casa amb els pares, ja que al tenir 14 anys i viure amb ells, han de saber quins són els teus dubtes respecte a la alimentació. Si penses que et cal aprimar, ho hauries de parlar amb el teu metge o metgessa i que sigui ell/a com a especialista el que et recomani què pots fer. Si combines una bona alimentació amb exercici físic, segur que el teu pes és o serà el correcte.
Una abraçada i gràcies per escrirue'ns!
Laura Medrano