ajuda
Hola adolescents!!
Tinc un problema amb la meva alimentació , aquest últim any he agafat una mala costum de menjar moltíssim per berenar , i coses gents saludables com paquets de xuxes del super , coses de la fleca i tot el que vull ja que passo la tarda sola a casa i tinc diners a la cartera i em passo tota la tarda menjant .
En resum , que m he engreixat moltíssim i ja s'acosta l'estiu i em fa vergonya posar-me coses curtes ja que començo a tenir celulitis a les cuixes i em roçen tota la cama i ja em molesta! Avans tota la meva família em deia que no em podia queixar ja que estaba be , pero ara els meus pares ja em comencen a dir que haig de vigilar el que mengo , i que haig de fer mes esport .
Encara no puc anar al gimnàs perquè només tinc 13 anys , em podeu ajudar per no menjar tant(no em puc controlar)exercicis per aprimar cuixes? PD . Ja faig atletisme pero no serveix per res ja que no m'ho prenc en serio i no m'agrada.abans ho feia pensant que per un dia no passava res , fins que baig notar diferencia , i ara ja es una costum de cada dia... Ajuda siusplauuu , necessito estar prima i perfecte per a l estiu i soc una vaga...
Encara tinc temps per aprimar me fins a l'estiu??😓
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa,
Moltes gràcies per escriure. Penso que has fet molt bé ja que pel que dius sembla que hagis entrat en un cercle viciós i a vegades costa trobar la manera de parar.
Com tu dius has agafat un mal hàbit alimentari, menjar cada dia aliments que trobem a la punta de la piràmide alimentaria, que s’haurien de menjar de manera ocasional. És a dir, no passa res si el cap de setmana fas l’aperitiu i menges patates fregides, olives, etc. però el que no pot ser és que en mengis cada dia. O no passa res perquè un dia mengis gelat de postres però el problema és quan el mengem cada dia en comptes de la fruita i el iogurt. A més, normalment menjar això també suposa que deixem de menjar el que realment tenim que menjar.
És complicat per diversos motius, el primer (no ens enganyem) és perquè està molt bo i per tant ho relacionem amb el plaer. En segon lloc, perquè la majoria d’aquests aliments (patates fregides, pastes de pastisseria, rebosteria, dolços, etc.) són addictius. I per últim, perquè ho has convertit en un hàbit, i això costa canviar-ho.
Per això l’objectiu que t’has de marcar no és el de perdre pes sinó el de eliminar aquest mal hàbit i millorar el teu estil de vida.
Si un dels problemes és que tens diners, parla directament amb els teus pares i explica-lis que t’està passant això. T’aniria millor no tenir aquests diners i que te’ls donin el cap de setmana per fer el que et vingui de gust. Així ja eliminaràs temptacions. L’altre cosa important, al menys al principi, és no tenir aquestes coses a casa. Si les tens, com t’has acostumat, aniràs directe a buscar-les al armari. No pensis que és per sempre, només és per el primer mes per exemple.
Després cal que entenguis que per tenir un estil de vida saludable i sentir-te bé amb tu mateixa, has de menjar equilibradament i fer esport de manera freqüent. Et recomano que facis 5 àpats al dia (esmorzar al matí, mig matí, dinar, berenar i sopar). També has de menjar tots els grups d’aliments:
-Hidrats de carboni: a cada àpat (unes 5-6 racions al dia),
-Fruita i verdura: 3 peces de fruita i 2 racions de verdura
-Lactis: 4 cops al dia
-Peix: 3-4 cops a la setmana
-Llegum: 3-4 cops a la setmana
-Ous: màxim 4 ous a la setmana
-Carn Vermella i embotiu: 1 o 2 cops a la setmana màxim
-Pollastre: aproximadament 2 cops a la setmana
-Snaks, dolços etc. : esporàdicament (et recomano que al principi estiguis uns dies sense menjar-ne).
Pel que fa al esport, si l’atletisme t’ha deixat d’agradar és millor que et desapuntis i busquis un altre esport que t’agradi. Futbol, basquet, voleï, natació, tennis, ballar... etc. N’hi han tants que segur que trobes el que t’agrada. La recomanació és que a part de les dues hores d’educació física facis 3 hores d’esport a la setmana i mínim caminar mitja hora cada dia.
Penso que tot això et pot anar molt bé però si seguissis tenint dificultats si vols pots venir un dia a l’Associació. Allà podrem atendre’t de manera personalitzada i conèixer millor la teva situació.
Una abraçada.
Carlota López Ballestar