NO EM PUC CONTROLAR AMB EL MENJAR.
Jo sóc una persona que no ha estat prima quasi mai perquè sempre he tingut el costum de menjar entre hores. El meu cos en teoria, les poques èpoques que m'he cuidat, m'agradava bastant però últimament m'estic engreixant i no se'm nota gaire però no vull que vagi a pitjor. Voldria demanar algun consell sobre l'alimentació i per poder-me controlar quan tinc gula i no menjar més del compte en els àpats diaris. Resumint, necessito consell per menjar menys i diferenciar la gana de la gula.
Laura Medrano

Hola Joanvilapau15,
Efectivament la forma de tenir un pes i cos saludable és complint dos requisits:
1- menjar bé i equilibrat
2- fer esport suficient.
Sobre l'esport no ens demanes consell ni ens dius quin practiques ni amb quina freqüència, però t'ho diem igualment. Els experts aconsellen que els infants i adolescents heu de fer com a mínim 3 hores d'esport a la setmana (sense comptar les classes d'educació física de l'institut). Ho compleixes? Si no és així, intenta reorganitzar-te l'agenda per buscar forats per fer esport.
Sobre el tema de l'alimentació, com tu bé dius, has d'intentar evitar picar entre hores. Per aconseguir-ho és bàsic que facis als àpats ben fets i que els facis els 5:
- Esmorzar a casa
- Esmorzar al pati (Institut)
- Dinar
- Berenar
- Sopar
Si fas els 5 àpats cada dia, el teu cos no et demanarà menjar entre hores. Potser al principi et costa perquè has habituat al teu cos a picotejar, però amb el temps deixaràs de fer-ho. També és important que en els 5 àpats que t'hem dit mengis suficient, ja que si et quedes amb gana tindràs més probabilitats de picar entre hores.
Per diferenciar la gana de la gola ("gula" en castellà) simplement es tracta de que examinis a quines hores has menjat i quins aliments. Quan tenim gola normalment és entre hores i ens venen de gust aliments dolços i rics en greixos. Poques persones mengen per gola una peça de fruita o un plat de verdura.
No es tracta de que mengis menys (ja que si ho fas serà més probable que picotegis entre hores i per tant que acabis engreixant), sinó de menjar de forma ordenada i quan toca. Respecta els horaris dels 5 àpats al dia i evita tenir a mà aliments dels que normalment picoteges. Per exemple, si a casa a mitja tarda sols picotejar patates fregides i galetes, no en compris. Així evitaràs la temptació. De totes formes pots demanar ajuda als pares, no és cap delicte i és un tema del que n'heu de poder parlar tranquil·lament.
No se si tens dubtes sobre què pots fer per esmorzar o berenar, però si és així no dubtis en tornar-nos a escriure per a que t'ho puguem resoldre.
Una abraçada,
Laura Medrano