Es normal o m'hauria de preocupar?
Hola!
Fa poc vaig prendre la decisió de menjar molt saludablament, reduint el menjar ràpid, no menjo broixeria i prenc molts batuts de fruites, pero el cas es que no m'agrada la carn, ni les verdures i a l'hora de sopar mai se que menjar pero a part d'aixo em fa fastic el menjar, es a dir, no puc veure res de broixeria, els aliments fregits totes aquestes coses... Per tant em preocupa que el fet de que no menji carn ni verdures pugui afectar al meu creixement. També que aixo em pasi per sempre perque tinc quinze anys i crec que no es molt normal i no se que fer, ajudeu-me siusplau.
Moltes gràcies!
Laura Medrano

Hola Yolanda!
Decidir començar a menjar de forma saludable està molt bé, ja que a la nostra societat en general tenim tendència a abusar d'aliments com la brioixeria, els fregits, els snacks, les begudes tipus refresc,... Ara bé, és important no confondre el que és menjar bé i saludable, amb el que és obsessionar-se amb l'alimentació i començar a agafar fàstics a certs aliments.
Si t'hi fixes a la piràmide alimentària no hi ha cap casella on fiqui "aliments prohibits". Per què? Perquè no n'hi ha. La clau d'una alimentació saludable i equilibrada està en menjar de tot, però en la quantitat i freqüència correctes.
Segurament quan vas començar a menjar més sa no et feien fàstic els aliments, però poc a poc (i sense donar-te compte) t'has anat capficant massa amb el tema alimentari, i has arribat al punt de que hi ha coses que et son desagradables. Fixa't que quan em poses exemples d'aquests aliments que ara no t'agraden, la majoria són aliments que tenen moltes calories...
Pel que fa al tema de la carn i les verdures, has de fer un esforç per menjar-ne. Les verdures són un aliment molt bàsic i que n'hem de menjar cada dia, i la carn (proteïnes) n'hem de menjar 3-4 racions a la setmana. És important que mengis de tots els grups d'aliments ja que sinó (com tu dius) tot això pot acabar afectant al teu desenvolupament i creixement.
Una dieta saludable significa menjar de tot, i pel que sembla hi ha força aliments que tu no menges. Pensa-hi. No hi ha cap truc perquè de cop i volta comencin a agradar-te coses que abans no t'agradaven. Simplement es tracta de que vagis incorporant aquests aliments al teu dia a dia i poc a poc t'aniran agradant més.
Si veus que et costa molt, et recomanem que ens truquis per telèfon a la Fundació Imatge i Autoestima 93 454 91 09 (www.f-ima.org) per parlar-ne una mica o bé que ho comentis amb els pares i que aneu al metge per a que us informin i et diguin com pots fer per tornar a menjar de tot quan més aviat possible. És important que frenis aquestes manies que estàs tenint amb certs aliments, ja que potser sense donar-te compte cada cop vas restringint més i al final acabaràs fent una dieta gens saludable.
Un petó ben fort,
Laura Medrano