Plat únic o no?
Hola,
He anat a casa d'amigues a fer un treball o a jugar, i de pas alguna vegada m'hi he quedat a dinar.Totes elles o gairebé totes mengen plat únic i postres. EX(Macarrons i postres) o (Arròs amb salsa de tomàquet, ou ferrat i postres)
M'agradaria saber si això és bo per a la salut, perquè si segons ''la piràmide d'alimentació'' i el que ''aconsellen els metges'', això no seria correcte, sinó menjar carn i peix a la setmana... En canvi, fent un únic plat... Doncs no ho aconsegueixes. També saber si aquest estil d'alimentació podria portar alguna malaltia?(El meu pare diu que sí, ja que al no menjar de tot...
Moltes gràcies♥
Laura Medrano

Hola Maria,
Mira, com tu dius a la piràmide alimentària surten classificats els aliments segons la freqüència i quantitat amb que els hem de consumir. Està molt bé que la tinguis present i intentis seguir les pautes que recomanen.
Sempre és recomanable (per dinar i sopar) fer un primer plat, un segon i un postres, però hi ha vegades que es pot ajuntar tot en un de sol, però amb condicions.
Per exemple quan es fan macarrons, si els mengem amb salsa de tomàquet i carn picada ja no cal fer un segon plat perquè estem menjant una ració d'hidrats de carboni (pasta) + les proteïnes (carn). Això si, n'hem de menjar més quantitat que no pas si mengéssim un primer i segon plat.
En el cas del típic arròs a la cubana passa el mateix, en un mateix plat estem ficant hidrats de carboni (arròs) i proteïnes (ou). Això si, en tots dos casos hauriem d'incloure com a postres una peça de fruita, ja que al plat principal no hi ha verdura.
Tal i com diu el teu pare, no és recomanable menjar sempre això, ja que cada dia hem d'incloure a la nostra dieta dues racions de verdura (col, enciam, tomàquet, cogombre, espinacs, bròquil, mongeta, pastanaga, ...). I quan parlem de menjar proteïnes, no només ens les aporten la carn i ous, sinó que el peix i llegums també (i és important menjar-ne per a seguir una dieta variada).
Per tant, no hi ha cap problema en menjar plat únic sempre i quan sigui en una quantitat correcta i suficient i sigui un plat variat, on hi hagi aliments de diferents tipus i categories. Tot i així, recomanem fer habitualment un primer i segon plat. La clau està en menjar de tot, variat i equilibrat.
Un petó!
Laura Medrano