Sentir-me bé amb mi mateixa
Fa uns quants mesos que he començat a engreixar moltíssim. Abans pesava 44 quilos, i em veia bé. Però ara peso 52 quilos. Es una burrada! Faig 1,47 d'alçada. No sé per què he engreixat, ja que crec que menjo bé. Penso que el problema és que menjo massa pasta i massa pa. Pasaría alguna cosa si deixés de manjar pa i pasta? O menjar-ne molt poquet?
Necesito baixar de pes. Em veig molt malament i cada cop estic pitjor amb mi mateixa. Faig esport cada dia i vigilo moltíssim el que menjo. Porto molts anys amb aquesta obsessió amb el pes, i ja no sé que fer. Vaig intentar ser vegetariana perquè vaig llegir que així aconseguiria el cos que vull. També vaig passar per una temporada que prácticament no menjava i he arribat a vomitar. Vaig parlar sobre això amb els meus pares, però creuen que és una tonteria d'adolecent i no em fan ni cas. Les meves amigues diuen que estic bé, però jo sé que no. Hi ha un noi a l'instiut que sempre em diu que estic grassa i que haig d'aprimar-me. Jo vull ser com les meves amigues, altes, primes i esveltes. Estic caient en una depressió. Ploro quasi cada dia i no tinc ganes de sortir del llit. Estic desesperada, no puc més.
Carlota López Ballestar

Hola BlueFace,
En primer lloc moltes gràcies per confiar amb nosaltres i explicar-nos el que t’està passant. Pel que veiem ho estàs passant força malament i ens sap molt de greu.
En primer lloc, em mirat el teu pes i la teva alçada i veiem que el teu pes està perfecte, per tant no hauria de ser res per el que t’hagis de preocupar. Tot i així, entenem la teva preocupació pel canvi de pes. Quan hi ha aquests canvis molts cops ens costa veure’ns bé a nosaltres mateixos i podem pensar que estem fent algo malament. En quant al pes estàs bé però pensem que estaria bé que anessis al metge per veure si hi ha algo que estigui provocant aquest increment de pes. A vegades pot ser el propi ritme de creixement i altres cops pot ser que hi hagi altres coses que ho puguin provocar.
És important que no facis cap canvi en la teva alimentació sense assessorat-te amb un metge, com vas fer quan vas començar a seguir una dieta vegetariana, etc.
El que és important és seguir una dieta equilibrada, menjant tots els grups d’aliments, per això no pots deixar de menjar hidrats de carboni ni menjar-ne molt poc.
Pel que fa a l’alimentació és important que facis 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar). Has de menjar de tot. Els hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.) és important menjar-los cada dia i a cada àpat. Les fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar. Pel que fa als lactis, n’has de menjar 4 racions al dia i les proteïnes s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport et recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’Institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
Ens preocupa veure el que dius que fa molt temps que estàs obsessionada amb el pes des de fa anys, que controles molt el que menges, que et sents molt malament amb tu i que estàs molt deprimida i desesperada.
Vas ser molt valenta parlant amb els teus pares i per això creiem que ho has de tornar a fer i dir-lis que la situació no ha millorat i que estàs deprimida. Ja que sinó pots acabar caient en la trampa dels trastorns alimentaris.
Et recomanem que parlis amb ells i que vagis al metge pel que te’m comentat al principi. També creiem que et podria anar bé venir a parlar amb nosaltres a l’Associació.
Et deixem l’enllaç per si us decidiu a venir.
El problema no és el teu cos ni el pes sinó com et sents amb tu mateixa i l’obsessió per el cos, el pes i l’alimentació.
www.acab.org
Una abraçada gran
Esperem haver-te ajudat una mica.
Carlota