Vull menjar saludable i aprimar-me però no puc!!!
Hola em dic Alícia i tinc 14 anys, em vaig començar a preocupar pel meu cos des que tenia 11 anys, no m'agradava com em veia ja que les meves amigues eren molt més primes que yo. El cas és que ara quan veig un plat de menjar m'entren ganes de potar però igualment menja , clar .
Aquests darrers mesos, des de principis de l'any passat, he anat reduint els àpats i ha menjar cada vegada poques porcions del que menjo cada dia, de vegades faig esport, el meu problema ve a que sempre he volgut tenir el ventre pla i no ho aconsegueixo. No se que fer, ja faig esport intento fer dieta i menjar saludable però no puc . Ajuda !!
Carlota López Ballestar

Hola Alícia, moltes gràcies per confiar amb nosaltres i explicar-nos el que t’està passant.
Possiblement als 11 anys va ser el moment en que el teu cos va començar a canviar, i per tant quan van aparèixer aquestes preocupacions i comparacions amb les teves amigues. Aquesta és una època molt complicada ja que cal entendre perquè està canviant el teu cos. A més, és una edat en que hi ha noies que es desenvolupen més ràpid que altres i tendeixen a passar-ho malament ja que és veuen rares. Segurament aquesta era la teva sensació. Això és algo que no podem controlar, cada persona té un ritme de creixement diferent però al final tots els nois i totes les noies acaben passant pel mateix procés de canvi.
Pel que veiem tu et sents més gran que les altres i això ho relaciones en que estàs grassa. Segurament això és el que ha fet que comencis a pensar més en el cos i a rebutjar el menjar. És molt important que entenguis que cada persona té una predisposició genètica i una constitució diferent, i que no s’ha de confondre tenir una constitució més gran amb el fet de tenir sobrepès.
El més important és el que tu mateixa comentes, poder seguir una dieta equilibrada i tenir uns bons hàbits saludables. Com dius que no ho aconsegueixes aquí et deixem les nostres recomanacions.
Pel que fa a l’alimentació:
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport:
Nosaltres recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’Institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
En el teu escrit has dit que des de fa un temps has començat a fer conductes de risc ja que menges menys i a vegades et saltes àpat. Pensa que això és molt perjudicial per la salut i pots acabar tenint un problema greu, com els trastorns de la conducta alimentària. A més, encara que pesis que així t’aprimaràs no és cert. Quan les persones redueixen el que mengen i es salten àpats el nostre cos es posa en mode d’emmagatzematge. Pensa que els aliments ens donen l’energia que necessitem per fer totes les activitats del dia a dia. Si el cos no rep menjar al final ha de crear una estratègia per guardar-ne. Al final això acaba generant sobrepès. Per tant, et recomanem que intentis millorar la teva salut seguint aquestes pautes saludables i intentis poc a poc no ser tant dura amb tu mateixa. Ningú és perfecte!
Esperem haver-te ajudat una mica.
Una abraçada
Carlota