No vull engreixar-me més
Hola
Jo sempre he estat un noi bastant greix, des de ben petit. Però ara que estic en plena adolescència m'està afectant emocionalment. He provat a fer esport, però ho he acabat deixant per motius personals i psicològics. He sofrit bullying a causa del meu pes i aspecte, i encara que ara ja no és tan excesiu, jo no em sento bé amb el meu cos. En tot això, influeix que m'agrada moltíssim menjar, i em passo quasi tot el dia menjant dolços i picotejant el que trobo a la nevera. M'estic engreixant cada cop més i vull que això pari. No puc fer esport perquè la situació econòmica de casa meva no ho permet, i estic descontrolat amb el menjar! ¿Que haig de fer? Em sento molt incòmode en mirar-me al mirall, i no m'accepto tal i com sóc pel meu greix.
Carlota López Ballestar

Bon dia James Severus,
En primer lloc volem agrair-te que t’hagis posat en contacte amb nosaltres per explicar-nos el que t’està passant.
Ens sap molt de greu que hagis patit bullying a causa del teu aspecte físic. Quan pateixes l’assetjament a l’escola es passa molt malament i tendeix a afectar molt a la teva autoestima, és a dir, a la valoració que fas de tu mateix. A més, encara és més injust quan les critiques estan dirigides al aspecte físic, perquè encara que ens costi de veure, nosaltres no les escollim.
Com tu dius des de ben petit has tingut tendència al sobrepès. Això és així perquè el pes, de la mateixa manera que l’alçada, els ulls, el cabell, etc. ens ve donat per la predisposició genètica i la nostra constitució no la podem canviar.
Si que és cert, que els hàbits alimentaris i l’esport influeixen però tenint sempre en compte quina és la teva predisposició.
Molts cops quan més ens obsessionem en que tenim que perdre pes més ansietat ens dóna i això acaba fent que mengem més… acaba sent un cercle viciós en el que pots patir molt ja que quan veus que tornes a menjar i et dius a tu que has de perdre pes només fas que sentir-te més culpable.
Creiem que has d’intentar fer un canvi de plantejament i pensar que en comptes de perdre pes has d’intentar sentir-te millor amb tu mateix, estimant-te tal i com ets i poc a poc millorar els teus hàbits.
A nivell d’alimentació, és important que facis 5 àpats al dia, Quan t’aixeques al matí, a mig matí, el dinar, el berenar i el sopar. Quan et saltes àpats després tens molta més gana i és quan devoraries el menjar.
També és important menjar tots els grups alimentaris en les seves proporcions, els hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, ….), les fruites i verdures que has de menjar 5 racions al dia, els lactis, les proteïnes i la part de dalt de la piràmide, que tot i ser la que més ens agrada i en cap cas està prohibida si que em de tenir en compte que els dolços, els snacks, les bosses de patates fregides, etc. els em de menjar esporàdicament i no cada dia.
Ressalto el que cap aliment està prohibit, perquè quan ens prohibim qualsevol aliment aquest encara el trobem més desitjable i tenim més ganes de menjar-lo.
Pel que fa l’esport és molt important que comencis a incorporar-lo en la teva rutina. La nostra recomanació és que a més de les dues hores de l’escola facis 3 hores d’esport fora, en el teu temps lliure. Si teniu dificultats econòmiques pots buscar alternatives, com per exemple anar a córrer, a patinar, en bicicleta, etc. De fet, nosaltres en som més partidàries, ja que són a l’aire lliure. Si trobes algú que s’animi a fer-ho amb tu et costarà menys motivar-te. L’esport t’ajudarà molt no només a nivell de salut sinó també amb la teva autoestima i a sentir-te millor emocionalment.
És important que quan et sentís malament ho expliquis, quan callem el que ens passa això cada vegada es fa més gran i ens fa sentir molt pitjor.
Et deixo l’enllaç de la web de l’Associació per si després de fer tot això sents que necessites que se’t assessori personalment.
Una abraçada molt gran i recorda que ningú té dret a jutjar-te per el teu aspecte físic, ignora les critiques i treballa dia a dia per agradar-te més a tu mateix.
Carlota