estic gorda i no sé que fer...
Hola, tinc 12 anys, i ja estic entrant en el que se'n podria 'adolescencia'.
Bé, el cas es que fa uns 3 mesos, em vaig anar a fer la revisió al pediatra, ja que hi tocava anar. El cas és... que jo vaig 'adelantada' de creixement. Sempre he set la més alta de la classe, i ara medeixo 1,65 m i quan hi vaig anar em van dir que pesava 74kg. i em van dir que 'em sobraven uns quilos' per no dir que estava gorda. Em van dir que que tenia que controlar el que menjava i que el més que ve em tornarien revisar el pes. I així ho van fer, i quan vaig arribar allà em van pesar i em van dir que pesava 73kg. i que havia perdut un quilo, però que en tenia que perdre més. Jo estic gorda i ho se, i es que quan vaig a l'institut, em començo a comparar amb totes les noies, i això fa que el meu cervell hi hagi una veu-eta que que sempre em va tocant els nassos dient:
''Elles són més primes, no tenen tant maluc, tenen un cul molt bonic...''
Estic preocupada el mes que ve em tornaran a pesar i el més probable es que hagi augmentat de pes.
Laura Medrano

Hola anonimeta!!
En primer lloc et volem agrair que ens hagis escrit. Intentarem donar-te algun consell per a que el pediatra no et renyi quan hi vagis.
Entre revisió i revisió, quan només vas baixar 1 kg de pes segurament va ser perquè no vas fer cap canvi en el teu estil de vida. Quan el metge ens recomana que perdem alguns quilos, és important que ens donin consell sobre com fer-ho (i si no te'n donen, has de demanar-lo tu).
El que has de pensar (amb l'ajuda de la mare), és quin estil de vida portes, és a dir, quina alimentació segueixes i quan esport practiques al llarg de la setmana.
Per a que aquesta resposta sigui més útil, pots dir-li als pares que llegeixin la teva consulta i la meva resposta, així els hi donem idees (ja que suposo que a casa son ells els que cuinen i decideixen el menú).
Pel que fa a l'alimentació, és importantíssim fer 5 àpats al dia: esmorzar a casa, esmorzar a mig matí (al cole), dinar, berenar i sopar. Si fas els 5 àpats al dia, el teu pes estarà molt més controlat. També és important combinar bé els aliments i menjar-los en les quantitats recomanades. Per exemple:
- Els hidrats de carboni (pasta, arròs, cereals, pa,...) són aliments molt bàsics que ens donen energia i el recomanable és menjar-los a l'esmorzar, dinar i berenar, però no per sopar.
- Les fruites i verdures també són aliments molt bàsics i com que tenen molt poques calories, es recomana menjar-ne força. Hauries de menjar 3 peces de fruita i dues racions de verdura al dia! Ho fas? Per sopar és molt bona idea menjar-ne.
- Aliments amb molts sucres (magdalenes, croissants, galetes de xocolata i mantega,...) i begudes tipus refresc (coca-cola, aquarius, fanta...) són molt bons però poc saludables ja que quasi no ens aporten energia i en canvi tenen molts greixos. Menjar-ne de tant en tant està bé, però no cada dia. El mateix passa amb el menjar tipus fast- food.
- Important beure força aigua: entre 1'5 i 2 litres al dia.
Respecte a l'esport, també és clau per tenir un estil de vida saludable i així tenir un pes correcte. Els experts recomanen fer COM A MÍNIM 3 hores d'esport "intens" a la setmana. Això vol dir que com a mínim 3 dies a la setmana hauries de fer activitat física en la qual et cansis i acabis suada.
Totes aquestes recomanacions són coses que has de canviar en el teu dia a dia. Em refereixo a que si poses aquests consells en marxa però només fins que tinguis la pròxima revisió no servirà de res, ja que segurament et tornaràs a engreixar. Es tracta de que facis aquests canvis per sempre, o sigui que facis un canvi en el teu estil de vida i que a partir d'ara t'acostumis a menjar més fruita i verdura, que facis 5 àpats al dia, que facis esport 3 dies a la setmana,...
Si tot i així tens dubtes (tu o els teus pares), pregunteu-ho al pediatra quan hi aneu. Ells us podran donar informació més personalitzada i inclús posar-te exemples de menús.
Al final de la consulta et poso l'enllaç d'un document per a que l'ensenyis als pares i li feu un cop d'ull.
Per cert, això de comparar-te amb les altres noies de l'insti no ho facis, i menys si només et compares amb les que creus que son més guapes que tu. Si ho fas només aconseguiràs que la teva autoestima baixi.
Has d'estar segura de tu mateixa i estimar-te!
Mireu aquesta web:
Un petó ben fort!!
Laura Medrano