NECESSITO AJUDA URGENT...
hola, tinc 15 anys i encara peso 44 no m'engreixo i no menjo res, a la setmana en total faig 8 hores d'esport , no m'agraden les verdures,ni les fruites, ni el xocolate la cosa es que cada dia em sento molt dèbil sense defenses,sempre m'estic posant malalta, em marejo a sovint i sempre estic seria i ja res em fa riure.
Quan em diuen de provar verdures o algo em tanco i sempre acabo sense dinar, al esbarjo del pati de institut mai esmorzo, mai tinc gana.
Hi ara ve que m'ha deixat el nuvi,i encara menjo menys, em sento cada dia una merda i sense forces a afrontar-me als problemes.
que puc fer?
Laura Medrano

Hola Maria,
Moltes gràcies per escriure'ns. Ens sap molt greu que et sentis així, però intentarem donar-te alguns consells per a que tornis a ser la noia d'abans.
Dius que menges molt poc i que hi ha molts aliments que no t'agraden i que et negues a menjar. És molt probable que això estigui molt lligat amb que et posis malalta sovint, ja que segurament al teu cos li falten nutrients que són molt necessaris pel bon funcionament de l'organisme, tant a nivell físic com mental.
Pensa que igual que els cotxes necessiten gasolina per funcionar, el nostre cos necessita aliments per sobreviure. La nostra gasolina és el menjar, i si no mengem suficient, el nostre cos comença a fallar, ens trobem malament, estem de mal humor, ens baixen les defenses i fàcilment podem caure malalts. Sembla que és el que t'està passant a tu...
El fet de que no t'agradin les fuites i les verdures és un problema, i encara ho és més que et neguis a menjar-ne. A tothom hi ha aliments que ens agraden més i altres menys, però quan els que ens agraden poc són els més bàsics i importants, hem de fer un esforç per menjar-ne. Per què? Doncs perquè si observes la piràmide alimentària veuràs que a la part inferior hi ha els hidrats de carboni i també les fruites + verdures (que ens aporten moltes vitamines i minerals, necessàries pel bon funcionament). Hi ha persones a les que els hi encantaria alimentar-se cada dia a base de pasta, pizzes i hamburgueses, però ningú ho fa perquè per tenir una alimentació saludable i equilibrada és necessari i essencial menjar també verdures, fruites, llegums, peix, ous,... Sinó acaba afectant a la nostra salut.
Dius que les verdures i fruites no t'agraden, però et recomanem que no et tanquis en banda i facis l'esforç de provar-ne de diferents (hi ha molta varietat) i que provis de menjar-les cuites de diferents maneres. Per exemple el típic plat de mongeta i patata es pot fer bullit amb oli i sal, es pot fer saltejat amb una mica d'all i bacó (o trossets de pernil salat), es pot fer barrejat amb tomàquet, es pot triturar i menjar tipus puré,... Alguna d'aquestes opcions t'agradarà més que una altra! La qüestió és provar-ho i saber que són aliments bàsics que has de menjar obligatòriament. Troba de quina manera t'agraden més i endavant! Amb la fruita passa més o menys el mateix. Pot ser que els plàtans i les peres no t'agradin, però que les mandarines i les pomes si, doncs menja les fruites que més t'agradin. Alguns dies a mossegades, altres dies en plan macedònia, altres les pots convertir en suc,...
El fet de que hagis tallat amb el teu nòvio pot ser que hagi afectat al teu estat d'ànim i que estiguis de mal humor i no tinguis ganes de riure, però has de fer l'esforç d'alimentar-te bé ja que sinó et costarà molt trobar-te bé, tant a nivell físic (tenir força, no marejar-te, tenir energia) com a nivell mental (estaràs una mica més contenta, et trobaràs més animada, et sentiràs millor amb tu mateixa)...
Si la ruptura amb aquest noi ha estat recent, és normal que encara no hagis passat pàgina, però si fas l'esforç de menjar bé poc a poc aniràs recuperant-te i trobant-te millor.
D'es d'Adolescents.cat t'enviem molts molts ànims i forçes per seguir endavant i cuidar-te més!
Un petó,
Laura Medrano