problemes
Hola, sóc una noia de 15 anys. volia fer una consulta, no per mi, sino per un amic meu que cada dia està més prim. Ell sempre a menjat bé i estava bé de cos i musculat, feia exercici, etc peò just desprès de les vacances d estiu aquest any 2015 no se el que li ha passat. No es que tinguem confiança però em preocupa molt i li he anat preguntan per les proves que li han fet i m ha dit que tot estava bé, però jo no he vist millora apart de que no es menja ni l entrepà al pati, per tant, quan em diu que està bé no me'l crec, se que està malament i també se que no puc ajudar-lo, i que si pugues fer-ho ara mateix nose com fer-ho. Fa handbol i un amic meu que va el seu equip em va dir que es va caure al mig de l entreno, no té força, li ha canviat el caracter i la seva manera de ser, ell sempre era feliç. Quan no teniem professor a la classe ell s aixecava i la liava amb els altres companys i feia bromes durant tot el dia, ara quan no hi ha profe es dedica a estar sentat a la taula passant apunts o fen deures(esta clar que les notes han millorat molt, i en aixo m alegro!) pero nose que fer ja, el veig que casi ni pot caminar,va molt lent i esta super prim, nose com ajudarlo i penso que se m'enva. Tampoc se quin problema podria ser, ja que depressió no crec perque no veia que tingues situacions dolentes...i tampoc mai ha tingut complexe del seu cos.
Un dia de gimnastica una amiga meva li va dir que si li volia explicar que li passava que estaria al seu costat i la seva reaccio va ser dir cridant: No em tracteu com un malalt!!! aixo que vol dir? s' ha deletat ell mateix?
la veritat es que tinc moltissima por per ell i a classe quan el veeig ho passo fatal.. necessito que em digueu que creieu que és i si puc fer alguna cosa per ajudar-lo!
moltissimes gracies, sou els millors
Laura Medrano

Hola,
En primer lloc volem dir-te que ens encanta que hi hagi persones com tu, que es preocupen pel que els hi passa als seus amics tot i que no hi hagi una relació molt propera. Tot això diu molt de tu, felicitats.
Pel que fa a la consulta, realment varies persones del seu entorn heu notat que ell està molt canviat, no només físicament sinó també en el seu estat d'ànim. Suposo que si ens has escrit al consultori d'alimentació és per que t'ha passat pel cap que pugui estar patint un Trastorn de la Conducta Alimentària...?
Pel que expliques és evident que hi ha hagut una pèrdua de pes i que segurament té alguns problemes amb el menjar, ja que el fet de no esmorzar al pati (quan abans sempre ho havia fet), segur que significa alguna cosa.
El fet de que estigui "apagat", trist, sense ganes de fer coses i sense força, pot estar relacionat amb un trastorn alimentari però també amb altres problemes o malalties com la depressió, ansietat,...
Si t'hi fixes, quan tu o alguna altra persona us heu intentat apropar a ell per saber què li passa, no heu obtingut resposta i això pot significar dues coses: o que no en vol parlar (i ho heu de respectar) o que simplement no accepta que està malament ni que necessita ajuda.
Com que ell està tancat en banda i no accepta o no li agrada que la resta de companys el veieu com un "malalt", et recomanem que en parlis directament amb el seu tutor o tutora. Potser ells en saben algo i et poden tranquil·litzar. Tot i així no seria estrany que els professors no se n'hagin donat compte i que potser la família tampoc. Si ell no es deixa ajudar, et recomanem que passis a l'acció i en parlis amb algun adult que pugui fer alguna cosa: tutors del cole o directament amb els seus pares o algun germà gran que tingui. El teu objectiu no ha de ser saber exactament què li passa ja que això si no ho vol dir està en tot el seu dret, però si que has de procurar explicar tot el que has observat i que siguin els adults els que decideixin què fer.
Quan ens preocupa algú això costa d'entendre, però la realitat és que és la seva vida i està en tot el dret de no voler explicar què li passa, però si que és important que els pares i professors ho sàpiguen perquè almenys el portin al metge i es posi en mans de professionals.
Potser no li passa res greu i simplement està passant una mala època, però no estaria gens malament que un metge valorés com està, per si necessita ajuda.
Molts ànims en tot això, ja que tenir un company/amic que veus que ho està passant malament però que no es deixa ajudar, fa patir molt. Parla amb ell tranquil·lament i fes-li entendre que tu estaràs allà pel que necessiti i quan ell ho necessiti i que el teu objectiu no és fer de policia ni de metge, sinó d'amiga que vol recuperar al noi actiu, divertit i rialler que hi havia abans d'aquest canvi.
Una abraçada molt forta,
Laura Medrano