EM VEIG GORDA
Hola,
tinc 14 anys i el meu cos no m'agrada gens, ja que sóc baixeta i peso uns 70 kg, vaig al gimnàs pero encara així no hi ha forma de que m'aprimi, la meva alimentació no és correcta (JA QUE AIXÒ DE ESMORZAR, DINAR, BERENAR I SOPAR A CASA LA IAIA NO ÉS EL MILLOR), no sé com parimar-me, no sé quina dieta seguir, a l'estiu em fa vergonya anar a la piscina i per això no hi vaig.
M'agradaria que m'ajudessiu, MOLTES GRÀCIES!
Laura Medrano

Hola!!
Gràcies per confiar en nosaltres! Esperem que puguem ajudar-te.
Mira, el cos va canviant al llarg de la vida, i a l'adolescència els canvis que es produeixen són molt importants. Com bé sabràs, els canvis físics que es produeixen durant aquesta etapa no tothom els fa alhora ni de cop, i la majoria de persones van "construint" el seu nou cos fins als 18-20 anys. Amb això vull dir-te que ara només tens 14 anys i que el teu cos encara ha de canviar bastant fins arribar a ser el de dona adulta.
Pel que fa a tots els canvis corporals que aniràs tenint (tu i tothom), depenen bàsicament de 3 factors: la teva constitució física (que ve determinada per la genètica), el grau d'activitat física que facis (esport) i el tipus d'alimentació que portis.
Aquests 3 factors combinats faran que el teu cos sigui d'una manera o d'una altra, però com és obvi, tot allò que depèn de la genètica no ho podem escollir. Per exemple: l'alçada no la podem triar, el color dels nostres ulls tampoc, la forma de la nostra cara tampoc, tenir les cames més llargues o més curtes tampoc, (...) i on se'ns acumula el greix corporal (que és sa tenir-ne), tampoc.
Ara bé, hi ha dos factors que si que depenen d'un mateix, i és l'activitat física que fem i com ens alimentem. Tu dius que fas esport (genial!!!), però que l'alimentació que fas no és correcta.
No es tracta de que t'hagis d'aprimar per poder anar a la piscina i no tenir complexes, es tracta de tenir un pes que sigui saludable i et faci sentir bé amb tu mateixa. Com que has detectat que la teva alimentació potser no és la millor, és on has d'intervenir per tenir un estil de vida saludable. Et donaré alguns consells:
1) Importantíssim: fer 5 àpats al dia (esmorzar quan ens llevem, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar). Hi ha persones que pensen que si es salten àpats aprimaran i això no és cert. Si ens saltem àpats fem que tinguem gana quan no toca i que acabem picotejant entre hores o fent àpats massa abundants. A més, si el nostre cos passa gana, aquest aprèn a "engreixar" com a mètode de supervivència. Importantíssim fer els 5 àpats al dia.
2) Un bon esmorzar és la clau d'una alimentació saludable. L'esmorzar del matí ens donarà energia per poder seguir el ritme del dia a dia, de les classes, dels exàmens, etc. Un bon esmorzar ha de tenir hidrats de carboni (torrada de pa, cereals), làctics (un got de llet o un iogurt) i una peça de fruita o suc de fruita (el suc natural, ja que els que comprem al súper envasats tenen molts sucres).
3) Consumir força verdures i fruites. Els experts parlen de menjar cada dia dues racions de verdures i tres peces de fruita. Acostumem-nos a canviar les patates fregides per un platet d'amanida o de tomàquet amanit, per exemple.
4) Reduir el consum de sucres, greixos, fast food, begudes tipus refresc de cola, taronja,... No ens aporten quasi energia i en canvi no son compatibles amb una dieta saludable i equilibrada.
Fes un cop d'ull a la piràmide alimentària i al document que et poso a continuació:
Suposo que quan dius que et costa seguir una bona alimentació és perquè l'àvia et posa molt menjar al plat? Parla-ho amb ella i demana-li de fer alguns canvis en les racions. O que et faci més sovint amanides, verdura,... Seguir aquests consells sobre alimentació que t'he donat no és fàcil, ja que canviar els hàbits costa, però amb esforç i ajuda dels que t'envolten aconseguiràs tenir una alimentació saludable.
També pot ser al llegir això t'ha passat pel cap que la proposta que et faig és fer dieta per aprimar i NO és així. La dieta equilibrada és la que hauriem de fer tots cada dia i durant tota la vida. És la més saludable i la que recomanen tots els metges i especialistes.
Gràcies per escriure'ns.
Una abraçada,
Laura Medrano