Fòbia a engreixar!!!
Hola,
Sóc una noia de 14 anys i tinc la gran fòbia a engordar. Em fa molta por a engordar i jo ja em veig gorda a mi mateixa ja que per començar tinc l'autoestima molt baixa i després al institut la gent em diu gorda. Els meus pares em diuen que no estic gorda, que esric perfecte de cos però jo em veig amb més pes del que toca. Medeixo 1,53 i peso 40 kg i crec que és el pes correcte, i tothom m'ho diu però no hi ha manera de que pensi que no tinc més pes del que toca.
He començat a ser vegetariana ja que és més sa i no porta tantes coses que engreixin. Hem costa molt menjar i sempre intento menjar coses sanes i que portin molt poc sucre i coses que no engordin gaire. Sempre que em menjo alguna cosa abans miro les calories que te, els sucre i aquestes coses.
Necessito ajuda perquè els meus pares em volen portar a un psicoleg perquè diuen que no menjo sufiient. Necessito ajuda per superar aquesta fòbia i consell de com dir a la gent que si us plau no em digui gorda, igualment que ho facin amb broma.
Laura Medrano

Hola!!
Gràcies per escriure'ns i demanar-nos ajuda.
A la teva consulta expliques molt bé el que et passa: els pares i en general tothom et diu que estàs en un pes correcte, però tu no ho veus; penses que estàs grassa i que hauries d'aprimar.
Això que et passa, tot i que costi d'entendre als que t'envolten, es diu distorsió de la imatge corporal. Veuràs, totes les persones tenim una mica de distorsió de la nostra imatge, això significa que en general tenim tendència a veure'ns més lletjos del que som. Ara bé, quan aquesta distorsió acaba afectant a l'autoestima i a la salut, aleshores significa que hem d'anar al metge perquè la distorsió que tenim és massa gran.
Pensa que fins i tot aquesta por a engreixar o obsessió pel pes està fent que hagis de comptar les calories dels aliments i que hagis decidit ser vegetariana perquè els aliments vegetarians tenen menys greixos. És important que sàpigues que els especialistes recomanen que les dietes vegetarianes es comencin a fer a partir dels 18 anys ja que ara el teu cos s'està desenvolupant i necessita de tots els aliments. A part, la idea de que la dieta vegetariana engreixa menys és mentida. Per posar-te un exemple, té menys calories un segon plat de pollastre, que no pas un plat de macarrons.
L'alimentació és un aspecte clau i bàsic a l'hora de parlar de vida saludable, i prendre aquestes decisions sense informació ni consell de l'especialista pot comportar problemes de salut. Pensa-hi.
Des d'Adolescents.cat et recomanem que et deixis ajudar ja que tota aquesta obsessió amb el pes, amb les calories i el menjar i també la distorsió de la imatge corporal són coses que t'estan fent patir i afectant molt. Deixa que els pares t'ajudin i aneu al metge per a que li puguis preguntar tots aquests dubtes que tens i que ell et doni consell. Pensa que el metge serà el que et podrà resoldre millor el dubte de si estàs en un pes correcte o si has d'aprimar.
Per altra banda, com és que els companys et diuen que estàs grassa si és mentida? El millor que pots fer per a que deixin de fer-te aquests comentaris és no fer cas. Si fem veure que no els sentim i que no ens afecta, al final s'avorriran de fer-se els graciosos i deixaran de fer-ho. Hauràs de tenir paciència perquè poden passar alguns dies per a que aquesta tècnica funcioni, però si no t'immutes davant d'aquests comentaris, al final deixaran de fer-los. Si tot i així veus que no paren, comenta-ho al tutor/a per a que intervingui i pari els peus a aquests "graciosets".
Molts ànims i deixa que els pares et donin un cop de mà. Accedeix a consultar amb el metge i ja veuràs com t'ajuda a que no estiguis tant preocupada per tot això. Tant els pares com els metges treballen per a que els fills/pacients estigueu bé i sans.
Una abraçada,
Laura Medrano