Problemes amb la panxa
Hola!
Sóc una noia de 17 anys i tinc un greu problema amb la meva panxa.
El que passa és que els matins, quan em llevo, tinc la panxa molt plana, però a mesura que va passant el dia aquesta panxa se'm fa més i més gran. Cal dir que sóc de constitució prima, no tinc gaire pit i tinc les cuixes bastant primes.
Després de cada àpat, sigui el que sigui, la meva panxa s'infla bastant i hi ha vegades que semblo embarassada.
És curiós perquè només m'inflo de la part inferior de la panxa, és a dir, a la zona dels intestins (és que no sé com explicar-ho), vull dir que la zona de l'estómac continua pla i la part dels abdominals se m'infla.
He estat investigant moltíssim sobre aquest tema ja que em molesta molt que em passi això perquè molts cops, al acabar el dia, em costa lligar-me els pantalons i mai puc portar samarretes curtes o molt cenyides perquè haig d'acabar amagant panxa.
He trobat algunes coses que podria tenir, com al·lèrgies, intoleràncies, celiaquia, etc. però crec que no pateixo res d'això ja que no tinc cap símptoma d'aquestes anomalies. El que sí que he estat pensant que podria tenir és distensió abdominal (no sé si es diu així en català) ja que, després de menjar, és com si tots els meus òrgans s'enxamplessin.
També haig de destacar que faig esport, ni massa ni massa poc, el suficient, i també haig de dir que menjo equilibradament, potser podria menjar una mica millor (en el tema de verdures i això) però de moment penso que no tinc cap problema alimentari ni cap deficiència.
La meva mare es pensa que em passa això perquè encara tinc "panxa de nena" però jo no penso així pels simples motius que d'aquí poc faré 18 anys i per la quantitat d'anys que porto amb això a sobre, bàsicament tota la meva vida.
Ah! Una última cosa, també haig de dir que tinc alguns problemes intestinals, res greu, tinc una mica d'estrenyiment des que era petita (menjo molta fruita per equilibar-ho), però res més, potser això també influencia en el meu problema...
En definitiva, adolescents.cat, necessito que m'ajudeu a concretar el meu problema, si realment tinc o no tinc aquesta distensió abdominal, i si la tinc, què puc fer per remeiar-la, ja que vull amb moltíssimes ganes un ventre pla, si us plau!
Gràcies i petons!
Laura Medrano

Hola!!
Has explicat molt bé el que et passa i quin estil de vida portes, i la veritat és que se'm fa difícil poder-te concretar què et passa exactament. Tot i així, el primer que hem de tenir tots clar és que és completament normal que al matí quan ens llevem tinguem el ventre molt més pla que durant el dia, ja que el nostre cos porta força hores sense haver ingerit res i en situació de repòs. Que quan mengem se'ns infli una mica la panxa és totalment normal. Ara bé, com que no ens coneixem i no et veig els canvis que pateix la teva panxa, no puc dir-te si el que et passa entraria dins la normalitat o si se't infla massa...
Respecte al que et diu la mare és possible que sigui cert, ja que durant l'adolescència que és quan es fan els canvis corporals i també hormonals, es típic que quan als nens i nenes els hi surt panxa després dels àpats, s'anomeni efecte panxa de nen/a petit/a. Ara bé, també és cert que com bé dius aviat faràs els 18 anys. Depen del moment hormonal i de canvi en el que et trobis.
Sobre els hàbits alimentaris i d'esport que ens has comentat, així a simple vista semblen correctes. Recorda que per estar el més sans possibles és important menjar bé, suficient i equilibrat i fer esport almenys unes 3 hores a la setmana.
La distensió abdominal que comentes és el nom mèdic que se li posa quan l'abdomen s'infla i sentim el ventre ple i amb la sensació de que està apretat. Les causes d'això poden ser varies i només un metge fent-te proves pot descobrir què és. Seria possible que siguis intolerant a algun aliment o grups d'aliments (a la lactosa, gluten,...) i que per això se t'infli la panxa. En termes generals el que et recomanem és que evitis consumir en excés begudes amb gas i aliments que provoquen gasos com les cols de Brussel·les, les llenties, ... També és important menjar tranquil·lament i sense presses, ja que ajudaràs a fer millor la digestió. El consum elevat de xiclets també està associat a tenir gasos i per tant distensió abdominal.
En resum, si creus que això és un problema important per tu i que pot estar afectant a la teva salut, et recomanem que vagis al metge i li comentis el que et passa, a veure si ells que son els especialistes et donen algun remei, com ja et dic, és possible que hi hagi alguns aliments que no et senten bé i per això se t'infla tant la panxa. El cas és trobar-los i modificar la teva dieta per a que tinguis una digestió saludable. Tot i així no t'espantis, ja que podria ser que el teu cos encara hagi d'acabar de fer el canvi i la mare tingui raó amb lo de la panxa de nena. El millor per sortir de dubtes és que un metge especialista et doni la seva opinió.
Una abraçada ben forta,
Laura Medrano