És normal?💡
Hola, estic una mica incòmoda publicant això a internet, però no tinc prou confiança amb ningú com per a explicar-ho.
Fa uns dies, a un company de classe li va donar un atac d'ansietat i va haver de sortir de classe. No sé per què, però em vaig començar a preocupar molt i ho veig com una cosa molt grossa (no ho sé, potser és perquè mai n'he patit ni vist un), el cas és que em vaig començar a preocupar molt per aquest noi (tot i que no el conec gaire) i em va afectar bastant. Aquest noi no m'agrada ni res. No sé si és normal que em preocupi tant, però es que no entenc el que és un atac d'ansietat. Una noia de la meva classe de vegades n'ha tingut a casa i m'ha intentat explicar el que és però no l'entenc. A lo que vaig es:
Em podríeu explicar què és un atac d'ansietat?
És normal que m'afecti i em preocupi tant?
Què s'ha de fer quan se'n té un? I quan el té un amic/ga?
Moltes gràcies i espero resposta!😉
InterPersonal

Hola Bearinabox!
Sóc l'ELi Aulet. Psicòloga d'Interpersonal. Doncs anem a donar-te informació de què és un atac d'anisetat i, per altra banda, dir-te que és natural que t'espantéssis, a vegades, quan no n'hem vist mai cap ens espantem perquè la persona sent que no pot respirar bé, es queda molt paralitzat, etc...per això és natural que et xoqués. També dir-te que a mesura que al cap d'una estona les sensacions es desactiven i la persona, amb ajuda o ella mateixa, va recuperant la normalitat.
En sí un atac d'ansietat és l’aparició temporal i aïllada d’una por o malestar intens acompanyat de un
mínim quatre d’aquests símptomes fisiològics o motors (moviments del cos) o de pensaments (cognitius) :
Símptomes fisiològics o cognitius:
Taquicàrdia.
Sudoració, sufocacions o
calfreds.
Tremolors, tensió muscular,..
Sensació de formigueig a les
mans i/o peus o de tenir-los
adormits.
Sentir una part del cos
engarrotada.
Nàusees, molèsties abdominals.
Molèsties precordials – dolor
toràcic.
Sensació de pressió al pit.
Sensació d’estar-se ofegant.
Hiperventil·lació (la pròpia
persona augmenta la freqüència
respiratòria).
Mareig o sensació
d’inestabilitat.
Pèrdua de consciència o
mareig
O símptomes motores (moviments del cos) o de pensaments:
Hiperactivitat.
Dificultats per expressar-se
verbalment.
Moviments desorganitzats.
Paralització motora.
Sentiments d’inseguretat, de
preocupar-se, dificultat per
prendre decisions.
Por a descontrolar-se, a tornarse
boig.
Creure que et pots morir.
Sol aparèixer de cop i al ca d'uns 10 minuts es va calmant.
Si veus a algu que li passa pots fer això:
Capta la seva atenció i explica-li que físicament està bé.
Dona-li pautes per poder controlar la respiració ( ajudar-lo a que a poc a poc respiri a una velocitat normal, anar baixant el ritme)
Diga-li positivament tot allò que vegis que millora perquè ella noti que millora.
Donar-li aigua.
Estar aprop seu, que se senti acompanyat.
Aquí ho tens! Recorda les emociosn s'activen i es desactiven en un atac d'ansietat , al cap de 10 minuts aroximadament s'acaba. I si cal, demanar un cop de mà quan es pugui.
Endavant!
Eli Aulet www.interpersonal.cat