Problemes (MaryEKaterina)
Em preocupa molt ma germana, té 13 anys.
Cada matí es desperta malhumorada. Després s'excusa i diu que o la despertem de mala manera o que té la menstruació, mai de bon humor. Fins aquí, de totes formes, s'entén.
Se'n va de casa sense esmorzar i no s'emporta res tampoc. Normalment arriba a casa i menja bastant. Hi ha dies, però, que assegura no tenir gens de gana (és capaç de no menjar res en tot el dia, en cas de no tenir gana. No hi ha manera que mengi res). De seguida, després, se'n va a l'habitació i no en surt, només per a dir que té gana, el que sempre passa.
Té una amiga que va anar pel camí que va considerar més fàcil (té problemes alimentaris avui dia i està internada), el que també em fa pensar que tot i que asseguri no ser-hi propensa, no sigui així.
Es passa tots els sants dies de sa vida davant del mòbil, no se'n separa.
Em diu que és perquè els nostres pares no ens entenen i, d'alguna o altra manera, vol cridar l'atenció. Necessita cridar l'atenció... Espera que ells vagin a preguntar què passa, però diu que no l'entenen. No vol parlar-hi, té molt d'orgull. És molt orgullosa, igual que mon pare, a dir la veritat...
El cas és que volia preguntar que què seria aconsellable fer o dir-li per a millorar aquesta situació, ja que ja no sabem què fer a casa nostra. Volem solucionar-ho d'arrel, però ella ho complica. La intento entendre, però és gairebé impossible. He passat ja per la seva etapa, però, en el meu cas, no vaig ser tan rebel, vaig ser més aviat tranquil·la.
Laura Medrano

Hola EKaterina,
En primer lloc volem agraïr-te la teva consulta.
Pel que dius, tota la família esteu preocupats per la teva germana de 13 anys ja que està tenint uns comportaments una mica estranys. Com tu ben dius, l'adolescència és una etapa difícil on hi ha molts canvis i sovint apareixen problemes amb els pares (i de vegades també amb els germans).
Tot i així, el que expliques sobre alimentació és força estrany ja que a la seva edat el normal és que tingui gana, per tant els dies que diu que no en té i que aleshores no menja res en tot el dia pot ser que us estigui amagant informació o pors que té respecte a l'alimentació.
Dius que és una persona molt orgullosa i que costa molt que expliqui coses, però és la única manera de saber què li està passant exactament. Com que ets la seva germana gran potser serà més fàcil que intentis parlar-ne tu, abans que els pares.
Et recomanem que busquis un moment en el que estigui tranquil·la i relaxada, i sobretot que estigueu soles. Aleshores pots preguntar-li què tal està, com li va el cole, què tal amb les amigues, si li agrada alguna persona... tenir una conversa normal i típica entre germanes ajudarà a que es senti amb confiança per explicar-te què li passa. Pots seguir dient-li que últimament la notes estranya, com si estigués enfadada amb tothom i que t'expliqui què li passa i si pots fer algo per ajudar-la. Sobretot és important que no li facis retrets quan t'expliqui coses ni que la jutgis, simplement que la escoltis i que li facis entendre que vols ajudar-la per a que estigui bé. Si aconsegueixes que s'obri i t'expliqui com es sent, pots preguntar-li sobre la seva autoestima, sobre si s'agrada tal i com és, etc. Si ho creus convenient pots treure-li el tema de la seva amiga que està ingressada a un centre i demanar-li com es troba, què en sap d'ella, etc. El teu objectiu ha de ser que et tingui confiança per explicar-te què li passa i que sàpiga que si ara no vol explicar-te res però més endavant si, que tu estaràs allà pel que calgui.
És possible que estigui passant una mala època i que ho estigui pagant amb la família i amb el comportament tant esquerp que mostra, però això no vol dir que tingui cap malaltia. Només podreu saber com està si parleu amb ella. També pots proposar-li que si té dubtes ens escrigui al consultori.
A veure si tens sort!
Ets molt bona germana per preocupar-te'n, esperem que ella sàpiga valorar-ho.
Una abraçada i ànim!
Laura Medrano Puigdollers