Superdotació
Hola!
Espero que em puguis ajudar, t'explico: tinc 14 anys, vaig començar a llegir i escriure als 3, quan en tenia 5 em volien avançar però la meva mare va dir que no, que era massa aviat. Tinc moltíssima memòria, assimilo les coses i les entenc molt ràpidament, tinc massa curiositat per aprendre-ho tot. Tinc un humor estrany, els meus amics no ho entenen. M'entenc més bé amb els adults que no pas amb els nens... Bé, i cinquanta-mil coses més que et podria explicar! El que vull dir és que quan era petita una psicopedagoga li va dir a ma mare que m'ho fés mirar, que no era normal i tal... Ho hem anat retrassant crònicament, no sé si realment sóc superdotada ja que mai m'he animat a fer les proves. Tinc por, sé que hi ha nens superdotats que els han explotat a causa de la seva intel·ligència... A part, això de que m'avancin de curs no m'agrada, vull portar una vida normal, saps? Un amic meu (que ho és) em va assegurar que sí, que em fes les proves, que no passava res, però no sé què fer. Li vaig comentar a la meva mare i vam decidir que me les faria, les proves, però res d'avançar de curs ni tot això, simplement per saber el meu CI. Vam anar a la sanitat pública... I ens van dir que allà no ens les feien, que havíem d'anar a un centre privat (al qual has de pagar uns 280€, ho sento però jo no li faig pagar això a la meva mare només per saber si sóc més intel·ligent que la resta, prefereixo quedar-me sense saber-ho si ha de ser així). Es veu que als centres públics, si hi vas perquè tens problemes (TDAH, dislèxia, hiperactivitat), sí que te les fan gratuitament, però si hi vas perquè creus que ets superdotat, no et fan ni cas, ho veuen com un problema menor. I és això el que et pregunto: pot ser que realment sigui superdotada? Hi ha alguna manera de fer-me les proves sense haver d'anar a un centre privat?
Moltes gràcies per llegir-ho, espero que em puguis ajudar, una abraçada :)
InterPersonal

Hola Albie...sóc l'Assumpta Muns, psicòloga d'Interpersonal. Primer de tot, agrir-te la confiança que ens has fet.
No sóc experta en temes de superdotació però pel què m'expliques podria ser que tinguessis un nivell d'intel·ligència superior a la mitjana de joves de la teva edat. Entenc perfectament la teva preocupació per aquest tema. Tot i que diguis que no et porta problemes importants o més ben dit diagnòstics clínics com els que cites (TDAH, i altres), sí que expliques que et comporta situacions incòmodes o que t'afecten en alguna manera en el teu dia a dia, com la relació amb els amics, el tema de passar de curs, etc.
Jo et diria que tornessis a intentar-ho a través d'algun centre públic, i que quan facis la demanda expliquis aquests problemes que et comporta, i que malgrat no ser considerats inicialment com a "trastorns", et dificulten portar una vida plena com la d'una altra persona. De fet, potser ja ho has fet això...Bé, si ja ho has fet i la resposta que tens és aquesta, jo crec que val la pena gastar-se aquests 280€, perquè segur que seran ben invertits. Penso que, més enllà de saber si ets o no superdotada, et poden informar, assessorar, guiar, etc. i en el fons ajudar-te en tot aquest tema, si vas en un centre especialitzat en el tema. En relació al tema econòmic, pots assessorar-te en la mateixa escola o en el mateix centre si hi ha alguna possibilitat de beca o ajuda del departament d'educació o altres. No està de més demanar-ho.
Segur que te'n surts!!!. Una abraçada.
Assumpta Muns Altarriba
www.facebook.com/assumpta.munsaltarribapsicologa