Autoestima direcció: descendent
Hola, sóc una noia de 15 anys, que sempre ha tingut una bona autoestima, no la tenia molt alta pero tampoc molt baixa.
Sempre m'he considerat del "montón". Però, ja fa un temps que la meva autoestima, cada vegada va baixant més. Els nois no hem diuen que sigui guapa, més aviat, si em diuen algo em diuen que sóc lletja, cosa la qual només me'n considerava en aquells moments de "baixón". Fa molt temps que no tinc cap noi a la meva vida. No dic com a parella, dic com a "rollet", i crec que inconsientment això m'ha fet sentir-me pitjor. La meva millor amiga, tè molt exit amb els nois, s'ha liat amb pocs, però ultimament no li paren de dir que és molt guapa (que és veritat) i jo, com que em passo la majoria de temps amb ella m'he de tragar com li diuen a ella lo guapa que és i a mi o que no em diguin res o que em diguin el contrari. També, la meva millor amiga, es passa tot el dia parlant dels tios. Si aquest m'ha dit això, aquest altre això, ahir em va obrir aquest, l'altre dia em va agregar aquest i aquest... I mira, cada vegada em sento més "debil", això de tenir a una persona al costat tot el dia i que li vagin tiran floretes i tu fossis com la merda no agrada. La meva autoestima esta decaient.
Molríssimes gràcies per llegir-vos-ho i per ajudarme.
InterPersonal

Hola Riri!
Sóc la Mariona Busto, psicòloga del servei de Consulta Jove d'InterPersonal i de l'IESP. Moltes gràcies a tu per escriure'ns!
Com saps, l'autoestima és una part fonamental del nostre benestar i algunes vegades, especialment a l'adolescència, ens fa la "punyeta" i no ens deixa estar del tot bé. Millorar-la requereix el seu temps i hem d'aprendre a mantenir-la. I què configura la nostra autoestima? L'autoconcepte (què penses de tu mateixa), l'autoimatge (quina opinió tens del teu aspecte), l'autoreforç (en quina mesura et premies) i l'autoeficàcia (quanta confiança tens en tu mateixa).
Com has pogut comprovar, comparar-nos constantment amb els altres no ens ajuda massa! En el teu cas ha fet que et fixis únicament en defectes, que la teva confiança en tu decaigui, i en definitiva que la teva autoestima se'n vegi afectada. És molt important que aprenguem a valor-nos a nosaltres mateixes, a estimar-nos i a potenciar allò que ens fa úniques i especials.
Que no et preocupi que faci temps que no tens cap noi o un "rotllet" a la teva vida. Veuràs com quan la teva autoestima recuperi el seu lloc i quan menys ho esperis, arribarà! Dóna't temps per pujar de nou la teva autoestima i evita comparar-te amb la teva amiga! Treu parit a tot allò bo que tens!
Una abraçada ben forta i molts ànims!
Mariona Busto
@marionabusto
www.consultajove.cat