preguntaa
Hola,
Sóc una persona que acustumo a obsessionar-me per tot, per tant la meva vida està plena de preocupacions. A la mínima que em surgeix un problema em penso lo pitjor, que no podrè sortir del problema, que em quedarè així per tota la vida, etc.. I no paro de donar voltes i voltes. Es com que em veig impossible de ser feliç, sempre estic preocupada.
He llegit per internet que el fet de pensar tant en coses negatives desenvolupa una part del cervell que fà que tinguem més tendencia a caure en una depressió, es veritat?
És possible superar el fet de ser tant negativa i d'estar pensant tot el dia?
A part, tota la vida he tingut la autoestima pel terra, és possible que algún dia aconsegeixi tenir autoestima?
InterPersonal

Bon dia,
Sóc Carlota Portabella, psicòloga d'Interpersonal. Moltes gràcies per escriure'ns.
Primer de tot dir-te que l'autoestima és un aspecte important a anar treballant en el dia a dia.
Intentarem donar-te algun petit truc que et pugui ajudar: en primer lloc, és molt important que evitis criticar-te constantment, en lloc de castigar-te quan comets un error, busca quina seria la conducta més adequada. D'aquesta manera aprendràs una cosa nova i en trauràs alguna cosa de profit d'aquella situació. És important també que et premiïs per coses que fas correctament, quan facis alguna cosa del que estiguis orgullosa, agraeix-t'ho (si has estudiat molt per un examen, per exemple, compra't un gelat! O mira una serie!). És important trobar moments per mimar-nos a nosaltres mateixos! Una altra cosa que et proposem és que un cop a la setmana et miris al mirall i no marxis fins que no trobis una cosa del teu cos que t'agradi (ni que sigui una pestanya!). Ja veuràs que a poc a poc aniràs millorant la teva autoestima.
Per altre costat, totes aquestes vegades que t'has preocupat pensant que passarà el pitjor? Realment ha passat? Et proposarem que facis el següent: cada vegada que et vingui un pensament negatiu al cap, intenta reconvertir-lo en positiu. Per exemple: Si un dia estàs a l'escola i t'enfades amb les teves amigues, potser aquell dia hauràs de seure al menjador amb altra gent. Doncs que et proposem? Que en comptes de pensar només en què t'has enfadat amb les teves amigues, et centris també en què n'has tret de positiu d'aquesta situació, com per exemple, que has pogut conèixer i passar una estona amb gent diferent. Al principi potser et costarà veure la part positiva de les coses, però ja veuràs que a poc a poc ho aniràs fent de forma més automàtica.
Espere'm haver-te ajudat!
www.consultajove.cat