feta un embolic-baixa autoestima
Hola, tinc 15 anys i estic preocupada perque nomes faig que comparar-me amb altra gent i no estimar-me a mi mateixa. M'agradaria tenir l'autoestima més alta i que no m'importes la opinio de la gent, ja que moltes vegades penso en el que deuen pensar els demes de mi o quina imatge dono.
Em podrieu donar trucs per pujar l'autoestima i ser mes segura de mi mateixa? Moltes vegades aixo em limita a anar comode per el carrer o a simplement tenir pensaments negatius de mi i ser dura amb mi mateixa. Realment la gent que triunfa en la vida es qui creu en ella mateixa i qui se sent segura amb ella mateixa.
Espero que em pogueu ajudar, moltes gracies!
InterPersonal

Hola Numa,
Gràcies per escriure'ns. Sóc la Laia Sala, psicòloga del Servei de Consulta Jove d'Interpersonal.
L'autoestima és un concepte molt ampli que inclou 4 aspectes principals:
- Autoconcepte - Què penses de tu?
- Autoimatge - Com et veus?
- Autoreforç - Et premies quan tens algun èxit?
- Autoeficàcia - Creus en tu?
És important que aquests 4 punts estiguin equilibrats. una autoestima massa elevada fa que siguis prepotent i que no assumeixis els propis errors, per tant, tampoc ens ajuda per ser feliços.
Intentarem donar-te un petit truc per augmentar cada un dels pilars, a veure si t'ajuda:
Per millorar l'autoconcepte hem d'evitar criticar-nos constantment. Tots cometem errors i formen part del nostre aprenentatge. Procura no castigar-te quan fas un error, busca quina seria la conducta més adequada i després arxiva-ho com un aprenentatge. Ja tindràs un guany!
L'autoimatge parla de la imatge corporal que donem i que creiem que els altres valoren. A vegades som molt injustos amb nosaltres mateixos i ens comparem amb altres persones. Però quan ens comparem, només ho fem en un aspecte, i això no ens dóna una visió global. És com si decidissim qui és millor jugant a futbol únicament per l'alçada (no té cap sentit oi?). Per tant, la nostra proposta és que una vegada a la setmana et miris al mirall i no t'apartis fins que trobis una part del teu cos que t'agradi (ni que sigui una pestanya!)
L'autoreforç és el millor regal que ens podem fer! És la manera de premiar-nos i disfrutar de la vida! Quan facis alguna cosa correctament, agraeix-t'ho. Per exemple, després de fer els deures, posa't una sèrie; si has estudiat molt per un examen, a la tarda compra't un gelat;... busca maneres de mimar-te ;)
Finalment l'autoeficàcia s'ha d'anar construïnt. Sigues realista i posa't un objectiu. A partir d'aquí, divideix-lo en petites fites. Apunta-ho en un paper on ho vegis diàriament i també marca't els premis per cada fita. Ara ja ho tens tot a favor per anar avançant cap a l'èxit i a aconseguir un objectiu!
Esperem haver-te ajudat!
www.consultajove.cat