Mort no superada
El dia 20/06 va morir la meva besavia que per mi era una "iaia". No ho estic passant gens bé, tinc ganes de plorar però no ho faig per la meva novia que es ella la que m'ajuda amb tot i li agraeixo. Gràcies a ella m'he començat a oblidar una mica. Però fa 5 dies vaig cometre un dels pitjors errors en la meva vida: tallar-me. No era la primera vegada així que ja sabia quina sensació era i no em va passar res lo pitjor es que he incomplert la promesa que els hi vaig fer als meus amics que fa un any els hi vaig fer:"No tornar a tallar-me en tot lo que em queda de vida". El meu millor amic, una amiga i la meva novia ho saben. Però jo segueixo sense saber com superar aquesta mor, ja que fa 4 anys jo tenia 9, va morir la meva cosina petita i no ho he superat. Així que un altre mor no la superaré. Resumint necessito consells per superar la mort d'aquestes dos persones.
Gràcies
InterPersonal

Hola bonic,
Sóc la Laia Sala, psicòloga d'Interpersonal. Gràcies per escriure'ns i ser tan sincer amb nosaltres.
La mort d'una persona estimada és un gran xoc, i cal tot un procés de dol per aprendre a viure sense aquesta persona. El procés de dol sol ser molt llarg (entre 1 i 2 anys), per tant, és molt normal que encara estiguis trist pensant en la teva besàvia. Busca persones amb qui puguis compartir la teva tristesa (és important que parlis de la teva iaia, que puguis recordar-la i parlar de com et sents) i la teva xicota segur que t'ho respectarà. També els teus pares els agradarà compartir aquesta tristesa.
Per poder aprendre a viure en aquesta nova situació, és important que visquis la pèrdua. Què vol dir això? Doncs que has de sentir el dolor, per molt mal que faci, i has de deixar que surti. Pots expressar-ho a través del plor, del ball, de l'escriptura, dibuixant o pintant.... però és molt sa que vagi sortint la tristesa. Si vols, pots escriure-li una carta de comiat on li agraeixis tot el que t'ha donat. Veuràs com t'ajudarà a sentir-te més connectat amb ella i per tant, més lliure de tornar a riure.
Si et permets sentir la tristesa i aquest buit, veuràs que no necessitaràs tallar-te... Parla amb els teus amics i explica'ls el que t'ha passat. Ells t'entendran. Ara és un moment en què necessites els teus amics, la teva família i les persones que t'estimen. No t'aïllis d'ells, d'acord?
Esperem que mica en mica, puguis sentir-te una mica millor.
Una abraçada molt forta!
www.consultajove.cat