+ caracter
+caracter
Hola, bueno, tinc 14 anys lo q vos vull asplica es qe soc massa vergonyosa, avegades mamare me diu d'ana a compra lo pa io io minvento alguna cosa per no anar(per la vergonya de qem mire la gen o algo), cuan estic davan del nnoi qe magrada, em poso tota roiga... I nose magradaria qe majudeseu a combatrela, no dic del tot pero una mica si. Això per una banda.
La segona cosa, es lo caràcter, tots me diuen que sóc molt bona xiketa, qe me porto molt bé, astic callada... Asta cla qe tots tinim qe se com son i se natros mateixos, pero vull tindre una mica més de caràcter, m'agradaria contesta i ser mes dolenta manteneu? Avegades algú de la clase me pega la gran vasilada i io me qedo callada, mentre qe tots sen riuen i caro, men dono vergonya d'això sas?
Bueno lo q vos vulia comenta es aixio, qe majudeseu o me digeseu alguns consells per combatre tot això.
Gràcies, sou els millors!
InterPersonal

Hola Jana!
Sóc la Mariona Busto, psicòloga d'Interpersonal. Moltes gràcies a tu per la confiança!
Entenem perfectament com et sents. Sovint quan una cosa ens fa vergonya o ens genera ansietat tendim a allunyar-nos o a evitar aquestes situacions en les quals es dóna, per aconseguir reduir momentàniament l'angoixa que ens produeix. Però hauràs notat que com més ho evitem més gran es fa la pilota i més ens costa afrontar-ho, oi?
Per tant, nosaltres et recomanem començar a fer petits passos endavant i deixar d'evitar aquelles situacions que et fan vergonya. No cal córrer, podem fer-ho a poc a poc, començant per aquelles situacions que per a tu siguin més fàcils (per exemple, anar a comprar el pa). Fes un llistat de tot allò que et fa vergonya, de menys a més, i cada setmana has d'intentar assolir un dels objectius. Al començament et costarà més, però veuràs com a poc a poc ho aniràs aconseguint.
Pensa que posar-se vermella no té res de dolent, i no podem evitar-ho. Per tant, no li donis tanta importància i veuràs com no t'afecta tant.
Referent a la teva segona consulta, no es tracta de ser més "dolenta", sinó de poder dir i manifestar els teus sentiments sense por. És a dir, si alguna cosa no t'està bé, has de poder dir NO de forma respectuosa, sense por, ni deixant que els altres se'n riguin de tu. Prova-ho, has de fer valer els teus pensaments i com molt bé dius, tots hem de ser tal com som i no voler ser el que els altres vulguin que siguem!
Esperem haver-te pogut ajudar una mica! Endavant bonica!
Mariona Busto
@marionabusto
www.consultajove.cat