Com la puc ajudar?
Bé doncs, com vaig dir sóc una noia que em dic Clara, (no Fiona!) tinc 16 anys, ara el que més em preocupa és la meva millor amiga, estem a 4t d'eso, i vull ajudar-la. Resulta que té molts problemes a casa perquè els seus pares estàn divorciats i ella té dues germanes més petites (12 i 9) i el cas és que estàn un cap de setmana amb el pare i l'altre amb la mare. Viuen amb la mare perquè van al cole de Barcelona i el seu pare no viu aquí, i hi van un cap de setmana si, un no. La meva amiga que es diu Laura hi ha cops que no vol anar a casa del seu pare però no m'ha dit el perquè, simplement que no vol. I aleshores es queda a BCN amb la mare i les seves germanes hi van. Més d'un cop, per aquest comportament de no voler anar amb el pare, el seu pare ha "amenaçat" a la mare dient que si no la obligava a anar amb ell que aniria a judici o noseque per incompliment del pacte que van fer a l'hora del divorci, que és el de custodia compartida. I llavors clar la Laura ha d'anar si o si, pero ho fa per la seva mare, perque el seu pare no li digui res. I ahir me'n va parlar (perquè sempre ens ho expliquem tot) i no sé perquè pero es va anar escalfant i va començar a plorar fins al punt de que va tenir un atac d'ansietat, i jo no vaig saber com reaccionar perque no havia estat mai en una situació així (ni l'havia vist ni l'havia viscut) i no he sapigut que fer i m'he espantat molt. El que vull ara és saber com ajudar-la, estic amb ella sempre, sap que pot comptar amb mi per tot, que ens coneixem desde P3 pero esque em sento impotent i ahir no vaig saber que sir-li... Siusplau necessito saber com la puc ajudar a part d'estar al seu costat.
Moltes gràcies per llegir!!! i per intentar ajudar-me:)
InterPersonal

Hola Fiiona,
Sóc l'Assumpta, psicòloga d'Interpersonal.
Primer de tot, felicitar-te per ser com ets i preocupar-te tant per la teva amiga. Saps que passa per mals moments i intentes fer tot el què pots per estar al seu costat i ajudar-la. De debò, això diu molt de tu.
En segon lloc et diria que crec que ja estàs fent tot el què pots com amiga. Estar al seu costat, escoltar-la quan té ganes de parlar, animar-la, intentar distreure-la i compartir tots els bons moments que pogueu és gairebé tot el què pots fer. En relació a l'atac d'ansietat que la teva amiga va tenir, és normal que t'espantessis si tu no n'has vist o viscut mai cap. De vegades els símptomes són aparatosos, intensos i dóna la sensació que la persona fins i tot es pot "morir", perquè els falta l'aire, s'ofeguen, es maregen, etc. Tot i que aquests símptomes són molt incòmodes i desagradables tant per la persona que els pateix com per la que està al seu costat, no ens hem de preocupar en excés perquè són fruït d'una hiperactivació del sistema nerviós, en moments de nervis o quan es passen situacions més o menys xungues com la de la teva amiga. En el mateix moment el què pots fer és agafar-la de la mà o el braç i acompanyar-la a fora o algun lloc on no se senti tancada i tingui la sensació de respirar bé i sense massa gent, donar-li missatges de tranquilitat dient-li que allò no anirà a més i remetrà en breu i estar al seu costat fins que li passi, que normalment és en uns minuts.
A banda d'això, el què ha de fer la teva amiga és parlar-ne seriosament amb la seva mare del tema de les visites amb el pare (ja que és això el què li causa l'ansietat, la font del problema). La seva mare ha d'informar-se amb un advocat o advocada, que segur que ja en té, perquè ara no recordo a quina edat és, però crec que al voltant dels 12 anys, pot decidir si vol anar o no amb el seu pare. Després d'haver parlat amb un jutge. Sobretot, que parli amb la mare i se n'informi bé a nivell legal, D'acord?
Espero haver-te ajudat. Gràcies per la teva confiança.
Assumpta Muns Altarriba
www.facebook.com/assumpta.munsaltarribapsicologa
www.interpersonal.cat