Que hauria de menjar?
Hola,
tinc 14 anys i soc noi. Faig 1,75m i peso 66kg i el meu problema és que desde fa aprox. un mes menjo moltíssim mes. Tinc gana practicament tot el dia i no vui engreixar. Se que si tinc gana es perque he de menjar pero el problema es que m'agraden molt poques coses... Lo unic que menjo "saludable" es amanida i no molta. Només m'agraden coses tipo pasta, pizza, arròs...
No faig cap esport perque no tinc molt de temps i a més no hi ha cap que m'interessi especialment.
Les meves preguntes son les següents:
1- Hauria de menjar menys i intentar controlarme o menjar quan em vingui fam?
2- Que hauria de menjar que sigui saludable?
3- Que m'aconselleu fer per mantenir el meu ICM (21)?
4- Ultimament estic bastant estressat, podria ser aixo un motiu per lo de tenir fam tot el dia?
Gràcies, espero resposta.
PD: M'encanta adolescents.cat, sobretot aquesta secció (consultori)!
Sara Bujalance

Hola Suaha14!
És completament normal que tinguis tanta gana. Estàs en plena adolescència i el teu cos està en ple procés de desenvolupament, si això li sumes que estàs estudiant i segurament fent esport, el teu cos necessita moltíssima energia, per això tens tanta gana, de manera que és important que escoltis el teu cos i l'alimentis com ho necessita. La clau està en menjar de manera saludable i fer esport. Contesto per punts:
1.- Menja sempre que tinguis fam, res de passar ganar. El millor que pots fer per evitar passar gana i proporcionar-li energia de forma correcta al teu cos és repartir el menjar del dia en 5 àpats (3 principals: esmorzar, dinar i sopar, i 2 complementaris: 1 a mig matí (al cole) i 1 a mitja tarda (el berenar)
2. Per menjar de forma saludable és necessari seguir les pautes que marca la piràmide alimentària. Això vol dir que cada dia hem de menjar 5 racions d'hidrats (pa, pasta, arròs, llegums cereals, etc), 3 de fruites, 2 de verdures, 4 de làctics i 1-2 de proteines (peix, pollastre, ous, i carn). Els aliments com la xocolata, dolços, etc. els podem menjar també però de forma moderada, de tant en tant. En aquest link tens més informació sobre la piràmide alimentària (
)
3.- Per mantenir el teu IMC, o un IMC/pes saludable en general, menja saludable i fes esport. No cal que facis res més.
4. L'estrés afecta a tota la nostra salut, tant física com psicològica. És bastant habitual que quan estem nerviosos tinguem més o menys gana. Si això ens passa puntualment no passa res, però si ens notem nerviosos molt sovint és útil, per exemple, parlar sobre les nostres preocupacions, sentiments, etc. amb la gent de confiança, com els amics o els pares. Parlar-ho et farà bé i t'ajudarà a estar més tranquil, així que no et quedis les preocupacions a dins. Molts petons!!
Suaha14
Gràcies.