atelofobia?
Després de veure un article en adolescents.cat sobre "atelofobia", estic preocupada de patir d'això.
Des de fa uns dos anys (diria) sento un complex de que necessito estar perfecte. Sempre em pinto les ungles el meu cabell ha de estar perfecte, vigilo amb la meva roba, ha arribat al punt de que la opinió dels altres m'afecta tant que ni miro més el meu Face.
Exteriorment tothom pensa que sóc molt animada i divertida peró interiorment depenc dels altres i de les seves opinions.
I no sé si la meva mare es creuria que tinc algun problema del tipus, perquè, com he dit abans tothom es pensa que sóc una persona que sempre acostuma a estar animada. Apesar que un cop ella em va confessar que ja havia notat que jo tenia tendències a depressió.
Ja no se el que fer amb mi, no vui ser així amb mi mateixa, ferme critiques, i dir que mai sare bona suficientment. La perfecció no existeix, però cada cop la meva autoestima és més baixa.
InterPersonal

Hola Sweet,
Sóc la Laia Sala, psicòloga d'Interpersonal. Gràcies per escriure'ns.
Acabo de llegir l'article que comentes. És molt possible que aquest comportament hagi augmentat en els darrers anys i per això hagi aparegut un nom per poder-lo explicar. De totes maneres et voldria tranquil·litzar en el fet que de moment no existeix com a trastorn, així que no pateixis.
També és cert que durant l'adolescència, augmenta l'interès per la roba, per la moda i per l'estètica, de manera que és força freqüent que moltes persones dediquin molt de temps a arreglar-se.
El problema ve quan comença a dificultar-te el teu dia a dia. Pel que expliques, tinc la sensació que no t'agrada comportar-te així i estar tan pendent de l'altre gent, Tens la gran sort que la teva mare et coneix molt i que sap exactament què et passa. Així que jo et recomano que hi parlis i l'hi expliquis. Ella ja deu intuir aquest patiment, així que no pateixis per la seva reacció. Veuràs que si hi parles et sentiràs millor i segurament podreu trobar noves estratègies per deixar d'estar pendent de les opinions dels altres.
Centra't en tu. Et recomano que abans de prendre alguna decisió (com sortir, comprar-te alguna peça de roba, demanar una beguda o penjar una foto al facebook), paris un moment i t'escoltis a tu mateixa: M'agrada? No m'agrada? Em ve de gust? Ho faig per mi o pels altres? Em sento còmode?
Quan hagis analitzat aquests motius, hauràs pres una decisió i podràs comunicar-ho als altres. Com que tu estaràs segura del què has decidit, veuràs que no t'afectarà tant.
Una abraçada!
www.consultajove.cat