Mal comportament
Hola
Ultimament lambient de casa no es molt bo que es digui. I la major part del problema soc jo. Tinc un caracter molt fort, contesto per tot... I despres de tot aixo em sento molt culpable i sento que no ho hauria dhaver fet pk lunica que perd soc jo. El principal problema es amb el meu pare, ens piquem per tot i la meva mare sempre esta al mitg de les dues parts, em defen a mi pero tambe aleu pare, i la que ho passa pitjor es ella es la que surt pitjor, de vegades plora i tot. Per tant el que es la meva consulta es que puc fer per canviar el meu comportament i el ml ambient a casa. Per que jo no soc aixi.
Gracies
InterPersonal

Hola bonica!
Sóc la Laia Sala, psicòloga d'Interpersonal. Espero que la tornada a classe hagi anat bé!
Primer de tot m'agradaria felicitar-te per la teva sinceritat i honestedat. És molt important que siguis capaç de reconèixer que hi ha certs comportaments teus que fereixen a les persones que t'estimes. I encara més que busquis la manera de canviar-ho.
Durant l'adolescència és força habitual que hi hagi conflictes amb els pares. Tant tu com ells esteu en un moment d'adaptació, tu comences a prendre decisions (que comporten certa responsabilitat) i ells han d'aprendre a donar-te l'espai necessari per deixar-te aprendre dels teus propis erros. És una època de canvi i d'estira-i-arronses, cal que aprengueu a negociar i a complir els pactes que feu.
El primer que pots fer és ensenyar-los aquesta consulta. Explica'ls com et sents i que no t'agraden els teus propis comportaments. Parleu tots tres sobre quins són els temes de conflicte i busqueu punts d'unió. També serà bo que decidiu de quina manera prendreu les decisions.
Per part teva, et proposo un parell d'estratègies per relaxar-te:
- Fes un temps mort. Quan vegis que t'estàs enfadant massa, para la discussió i demana al teu pare o mare que feu una pausa. (prèviament en podeu parlar, de quan de temps ha de durar)
- abans de contestar, respira fons i compta fins a 10. Llavors exposa el que volies dir.
No és fàcil el que t'estic demanant, però veuràs que si mantens la calma es prendran seriosament els teus arguments i serà més fàcil arribar a un acord que satisfaci a les dues parts.
Una abraçada i molts ànims!!
www.consultajove.cat