Soc massa 'fàcil'
Hola, soc estudiant de segon d'ESO i tinc un problema que em persegueix desde petita. No se dir no. Desde petita MAI he rebutjat les ocións dels altres, sempre m'he enpasat la meva opinió per acceptar, per molt que no volgués, les opcións que els altres donaven. Al principi aixó no em perjudicava, però ara, tothom s'aprofita de el meu problema. La meva mare m'ha donat consells però, tot hi això, no sóc prou valenta per, ni tant sols, intentar donar la meva opinió. M'agradaria que em ddonesi-ho algún consell, això ja no pot seguir així.
Gràcies.
InterPersonal

Hola janii. Sócl'Assumpta Muns, psicòloga d'Interpersonal.
Me n'alegro que per fi t'hagis decidit a canviar aquesta situació. El fet que en siguis conscient ja és molt, vol dir que que has detectat el "problema" o la dificultat que tens, i que no vols seguir així.
Hi ha molta gent que els passa el mateix que a tu: no saben dir "NO". Inicialment pot semblar que això t'ajuda a estar bé amb la gent, a tenir més amistats, a no barallar-te amb ningú, etc. però a la llarga, tal i com et passa a tu, veus que algunes persones se n'aprofiten i sempre acabes perdent-hi tu. De vegades no sabem dir "NO" per por al rebuig dels altres, a que ens abandonin si diem el què pensem o simplement tenim una opinió diferent. Però després ens adonem que potser aquests que ens rebutgen no eren tant amics com ens pensavem, i es tractava d'una amistat més de conveniència que no pas real.
Les persones hem de poder expressar els nostres desitjos i les nostres necessitats amb llibertat, i ser respectats en les nostres opinions (sempre que les defensem amb respecte i educació). Si no, ens traim a nosaltres mateixos i estem malament.
A mesura que creixem tenim més necessitat de dir "NOS" i posar límits a les persones. I cal fer-ho. El saber dir "NO" va molt relacionat amb l'autoestima. Si tu no es respectes a tu mateixa, els altres tampoc ho faran.
Et recomano dos llibres: "Cuando digno no me siento culpable" (Manuel J. Smith). "Del autoestima al egoismo" (Jorge Bucay).
Endavant!!!
Gràcies per la teva confiança.
www.facebook.com/assumpta.munsaltarribapsicologa
www.interpersonal.cat