Relacions i confiança
Crec que la meva consulta serà prou diferent a les que acostumenu a rebre i estarà dins dels paràmetres amb què tracteu. El cas és que sóc una persona molt sensible i a qui li afecta molt el que passa al seu voltant. No tinc gaires amics i no sóc la típica persona que comença conversacions de whatsapp o dóna likes a les fotos de facebook. Tot i que això últim ho intento. La gent pensa que passo d'ells, però el cas és que tinc por: no de conèixer gent, sinó de que aquesta em faci patir. No vull relacions tòxiques i gent que em faci sentir menyspreada o estúpida. No confio en els meus amics perque sé que algun dia passarà alguna cosa i me n'hauré de buscar de nous. I el fet d'estar cambiant sempre em fa sentir que no encaixo enlloc. Només confio en la meva familia: els meus pares i els meus germans. Perque sempre han estat al meu costat i d'allà no se'n mouran.
Sóc genderfluid: hi ha dies en els que em sento noi, d'altres on em sento noia i a vegades simplement assexual. Però per la gent del meu voltant sóc una lesbiana/bisexual que alguns dies es un cabellot i d'altres una papallona i d'altres sembla gòtica i que sempre està fent broma menys quan no en fa.
Estar sempre "fugint" dels grups i intentant entrar en d'altres em fa sentir que no encaixo. A vegades la gent em diu que confien en mi, i que sóc una més, però al final tot acaba on sempre: tinc algun problema amb alguna persona del grup, hi ha tensió, em sento fora de lloc, fujo, me'n vaig a fer nous amics. I pel mig passo una mala època i escric i dibuixo per intentar sentirme millor. I tinc la sensació que això és com un cicle que es repetirà per sempre. I que quan sigui gran no tindré amics. I segueixo intentant confiar en la gent i creure que no em deixaràn enrere, o que no els deixaré. Però en dies com avui, perdo l'esperança i vinc a escriure una consulta en una pàgina heteronormativa tot i que escriuen noticies on fan veure que no ho són. Però això és perque un psicòleg és un psicòleg. I a veure si em contesten.
InterPersonal

Hola Mar,
Moltes gràcies per explicar-nos tan obertament com et sents. Sóc la Laia Sala, psicòloga d'Interpersonal.
És normal que a vegades ens faci por vincular-nos amb altres persones. No els coneixem ni sabem si ens faran mal. No podem endevinar quin futur li espera a aquesta nova relació i sovint hi entrem amb certa recança. Tot i així, aquest és el risc que correm tots en conèixer gent nova!
Entenc que la família per tu sigui un símbol d'estabilitat en el temps i que ningú t'assegura que les amistats que tens ara hi siguin més endavant. La família té un component de consanguinitat que fa que sigui més fàcil el mantenir-se "unit". Tot i això, l'amistat té un avantatge: ets tu qui tries els teus amics! No et venen imposats per ningú, sinó que són persones amb qui pots compartir les teves aficions, amb qui tens afinitat i amb qui et sents a gust. Però una relació d'amistat no es manté del "no-res", cal esforç i dedicació. Cal que els dos membres la vulguin cuidar i mantenir, que confiïn l'un en l'altre. Crec que és en aquest punt on la por et bloqueja i no et deixa avançar.
Hauràs de treballar aquesta por que tens a sentir-te ferida, aquesta desconfiança cap als altres, en creure que tots et poden fer mal. No és bo protegir-te tant, acabes sense poder viure cap experiència plaent perquè les evites totes. Tens una cosa molt bona: tens molt clar que no vols relacions tòxiques ni persones que et facin sentir malament amb tu mateixa. I això és un gran punt a favor teu! Això és el que et farà reconèixer si una relació d'amistat és positiva o no. És una alarma que tens, confia-hi!
Amb això et vull dir que tens dues opcions:
- seguir com fins ara i no vincular-te a cap persona per por a que et facin mal. Amb les possibles conseqüències de sentir-te que no acabes d'encaixar.
- arriscar-te una mica i anar confiant poc a poc en els altres. Sí que pots patir, això no ho pot evitar ningú, però almenys hauràs experimentat l'amistat de debò!
Ets una persona amb molta sensibilitat Mar, utilitza-la en l'art, dibuixa, escriu, pinta... però també crec que ets una persona valenta que no vol estar fugint dels grups. Enfronta't a les teves pors, posa-les a prova i veuràs com no són tan reals com imagines! Deixa que la gent et conegui i pugui apreciar les teves qualitats!
Una abraçada ben forta
www.consultajove.cat