AJUDA!
Hola,
tinc 17 i tinc un greu problema, sóc suuper vergonyosa. Ser vergonyosa no em deixa fer tot el que m'agradaria des de estar amb un noi fins els simple fet de participar a classe. El pitjor no és ser-ho si no que hem poso com un tomàquet (tomàquet és poc...). Posar-me vermella em posa dels nervis, no ho puc controlar i a vegades em passa sense cap raó, potser estic anant pel carrer veig un noi i em poso vermellíssima I NI EL CONEIXO! M'encantaria saber si hi ha alguna forma de superar-ho.
Moltes gràcies
InterPersonal

Hola anonim. Sócl'Assumpta, psicòloga d'Interpersonal.
Sí que hi ha maneres de deixar de ser una mica menys vergonyós/a o si més no que no t'alteri tant en el teu dia a dia. Tots hem sentit al llarg de la nostra vida moments més o menys intensos de vergonya, però hi ha persones que caràcter o manera de ser (personalitat) ho són més que altres. De fet, la vergonya és un tret més de personalitat com pot ser ser impulsiu, o perfeccionista, etc. La vergonya va molt relacionada amb la inseguretat, la por a la crítica, la por al rebuig, l'autoestima, l'assertivitat, etc. Per tant, si intentes treballar pel teu compte o amb l'ajuda d'algú aquestes coses segur que milloraràs la situació.
Però, abans que res, has d'acceptar plenament que sents vergonya, i en el teu cas que et poses vermella...i pensar que no passa res, intentar normalitzar-ho. De vegades ho veiem més nosaltres mateixos/es que la resta de gent aquestes coses, que sovint ni se n'adonen o no li donen importància. Quan deixis de donar-li importància i diguis "em puc posar vermella i no passa res" segur que t'hi posaràs menys i ho portaràs millor.
Gràcies per la teva confiança. Una abraçada!
www.facebook.com/assumpta.munsaltarribapsicologa
www.interpersonal.cat